Tuesday, January 31, 2012

Susu Kambing

Posted by Mar at 6:04 PM


Dulu waktu saya jadi guru pelatih, ada seorang cikgu senior ni selalu pesan pada saya. Mar kalau mengandung nanti, masa 8 bulan macam tu, amalkan minum susu kambing. Insyaallah, anak tak akan dapat kena demam kuning. Itu kata dia. Saya tak pernah tau pun. Dia cakap, Alhamdulillah dia amalkan macam tu untuk tiga orang anak dia dan dengan kuasa Allah anak-anak dia tak kena demam kuning (jaundis). Waktu tu saya tanya dia. Tak berbau ke minum susu kambing? Dia jawab, terpaksa la tahan.

Jadi, kini kandungan saya telah masuk 8 bulan. Saya masih ingat pesan dia dan saya mahu cuba amalkan. Bila tanya suami, nak minum susu kambing segar atau susu HiGoat? Dia mahu saya minum yang segar. Dia pun call la pembekal susu kambing yang pernah kami beli dulu. Call punya call, tak berjaya dihubungi. Mungkin dah tukar nombor atau dah tak jual lagi. Jadi, kami buat keputusan untuk minum susu HiGoat.

Baru beli semalam. Mula minum pagi tadi. Saya bercadang nak amalkan minum satu paket sehari. Mula-mula risau juga dengan bau susu ni. Susu kambing kan. Dalam fikiran saya, mesti bau kambing. Sebab saya bukan peminum susu, maka saya risau tak boleh telan susu ni. Sepanjang mengandung saya tak minum susu pun. Kalau minum pun, minum susu berperisa atau milkshake. Itu pun boleh dibilang dengan jari. Saya hanya mengharapkan pil kalsium yang Dr. Hamid bekalkan sepanjang check-up dengan dia. Alhamdulillah, setakat ni saya tak ada simptom kekurangan kalsium seperti sakit kaki, sakit pinggang, sakit gigi atau pun cramp kaki. Pernah la cramp tengah malam tapi tak selalu. Rasanya ada la 3 kali.

Kisah pagi tadi. Saya blend susu HiGoat dengan kurma. Lepas tu minum. Alhamdulillah. Tak ada bau. Tak ada rasa loya. Tak muntah. Rasanya sedap la jugak sebab dah campur dengan kurma kan. Jadi ala-ala kurma milkshake gitu. Kalau tambah ais mesti lagi sedap.

3 comments on "Susu Kambing"

melur.roslan on 7:49 PM said...

salam..
saya memang amalkan minum susu kambing..jenama HI GOAT..sejak dr mula mengandung..bg saya susu hi-goat je yg tak ada bau..jenama lain kata je xde bau tp bila bancuh bau hamis tue tetap ade..

sy beli susu hi-goat dengan kurma..so tak payah la blender kurma dah dgn susu tue..lagi sedap dr susu yg plain ajer..tp harga susu tue lebih mahal sikit la dr susu hi-goat biasa..

maybe awk boleh cuba..selamat minum susu kambing..insyaALLAH anak xkene demam kuning..tue org yg ckp..hehe

Sizuka on 4:06 PM said...

salam perkenalan http://menggapaibintangsizuka.blogspot.com/2012/01/1st-appointment.html

Anonymous said...

hello there anԁ thаnk уou for yоur info – I've certainly picked up something new from right here. I did however expertise a few technical points using this web site, since I experienced to reload the website a lot of times previous to I could get it to load correctly. I had been wondering if your web hosting is OK? Not that I am complaining, but sluggish loading instances times will very frequently affect your placement in google and could damage your quality score if ads and marketing with Adwords. Anyway I am adding this RSS to my email and can look out for much more of your respective intriguing content. Ensure that you update this again soon.

Also visit my homepage ... payday loans uk

 

.T.e.n.t.a.n.g.A.k.u.D.a.n.D.i.a. Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal