Friday, December 29, 2006

Selamanya...

Posted by Mar at 1:54 PM 1 comments
Ku harap mentari pagi tak menyambutku
Ku harap sinar rembulan tutup mataku
Selamanya

Sejak kau pergi tinggalkan bumi, tinggalku di sini
Turunkan matahari, usir bintang bintang
Putarlah utara ke selatan, untuk apa lagi semuanya
Ambilah jiwa retak ini

Ku tak ingin lagi
Putuskan ari ari bumi
Aku ingin pergi menuju abadi
Selamanya


Selamanya by Anggun

Thursday, December 14, 2006

Naik

Posted by Mar at 10:29 PM 0 comments
Naik lagi.
Asyik-asyik naik.
Naik, naik, naik.
Semua nak dinaikkan.
Bila nak naik, laju bukan main.
Macam kilat.
Tak menyempat-nyempat.
Cuba kalau ada ura-ura turun.
Senyap.
Senyap sesenyap-senyapnya.
Tiba-tiba telinga jadi pekak.
Mulut jadi bisu.
Badan jadi keras.
Macam patung cendana.
Bila nak naik.
Mulut macam bertih jagung.
Pok pek pok pek pok pek.
Alasan yang keluar sama macam dulu-dulu juga.
Fakta penyedap hati macam dirakam.
Lepas tu dipasang balik.
Berulang-ulang.
Sampai aku naik muak.
Sampai telinga aku naik bernanah.
Berdarah-darah.
Bosan.

Wednesday, December 13, 2006

Demam aku dah kebah

Posted by Mar at 10:24 PM 0 comments
Minggu ni aku dipaksa habiskan dua hari cuti tahunan. Campur dua hari cuti rehat mingguan. Jumlah, empat hari.

Malam sebelum cuti. Redah hujan lebat. Kepala pening.

Cuti hari pertama. Demam. Selsema. Batuk yang memang dah sebulan tak baik-baik.

Cuti hari kedua. Masih demam. Masih selsema. Masih batuk yang memang dah sebulan tak baik-baik.

Cuti hari ketiga. Masih demam lagi. Masih selsema lagi. Masih batuk yang memang dah sebulan tak baik-baik lagi. Aku keluar. Letak kereta di Jelatek. Naik LRT. Ke KLCC. Tengok wayang.

Sekarang. Demam aku dah kebah.

Tuesday, December 12, 2006

Ikut meter, tak ikut meter

Posted by Mar at 12:19 PM 0 comments
Dia jatuh motor. Buat kesekian kalinya. Tahun ini. Cuma kali ni agak serius sebab kali ni dia beriya-iya nak ke GH. Periksa apa yang patut. Kalau tidak tu puas la aku berkhutbah dia akan keras macam patung cendana. Haram nak dengar. Buat membazir air liur. Kali ni. Buku lali membengkak. Jalan bertongkat.

Jumpa doktor. X-ray selesai. Tak ada yang retak. Tak ada yang patah. Ambil ubat.

Masuk kereta. Hidupkan enjin. Pasang tali pinggang keledar. Dan aku pun mulakan soal-siasat.
"Macam mana boleh jatuh? Itulah orang selalu cakap. Bawa motor elok-elok. Sebab tak nak jadi macam ni la."

Kau tau apa dia jawab?
"Memang la bawa elok-elok cuma laju sikit jer."

Aku tau la. Bila dah bawa motor laju dan kelam-kabut tu maknanya dah lambat nak pergi kerja.
"Betul tak?"

Dia. Diam. Macam patung cendana. Macam selalu.



Lama.



Dia bersuara.
"Awak, lapar. Pergi makan jom."

Aku.
"Kat mana? Pintu gerbang? Kg. Baru? Ikut meter RM3.50. Tak ikut meter RM5.00. Boleh?"

Dia. Senyum kelat. Tahan sakit.

Aku. Jahat macam selalu. Dalam hati. "Padan muka."

Tuesday, December 05, 2006

Cinta The Movie

Posted by Mar at 11:14 AM 0 comments
I just love it.
Love it like crazy.
The script.
The mood.
The actors.
The actresses.
The cinematography, for sure.
The colours.
The songs.
And I end up buying the soundtrack.
Playing the CD again and again.
Each & every night until fell asleep.
Smiling.

Cinta make me laugh.
Cinta make me smile.
Cinta make me cry.
And Cinta make me miss him, already.
Just go & buy the ticket.
You'll know how i feel.


Sering kita terlalai
mengejar apa yang
belum pasti
hingga
kita lupa meraikan
satu-satunya perkara
yang menjanjikan kebahagiaan.... cinta
- Dyan (Nanu Baharudin)-

Sunday, December 03, 2006

Situ Sana Sini

Posted by Mar at 11:11 PM 0 comments
Ada orang merungut kata aku malas update blog. Tapi yang sebenarnya kalau aku malas di sini, aku akan rajin di situ. Bak kata Datuk Siti Nurhaliza, "Siti situ sana sini."

Tuesday, November 28, 2006

Datukku Datukmu Jua

Posted by Mar at 2:51 AM 0 comments
Abah cari artikel pasal asal usul nama-nama jalan di Kuala Lumpur. Abah sekarang bukan Abah yang dulu. Abah sekarang adalah ahli Persatuan Sejarah Kuala Lumpur. Hari-hari mesyuarat. Hari-hari mesyuarat. Tiada hari yang tanpa mesyuarat. Konon.

Dulu arwah Nenek cakap nama Haji Taib yang kat Lorong Haji Taib tu datuk kepada datuk aku. Aku pun respon, "Oooo, ye ke?". Menjawab tanpa respon untuk tahu lebih mendalam dan kisah itu mati di situ saja.

Tak lama selepas KPN baru dilantik, keluar artikel di surat khabar. Dia kata nama Haji Taib yang kat Lorong Haji Taib tu datuk dia la pulak.

Aku rasa la kan, Haji Taib ni kahwin empat atau lima atau enam atau tujuh atau lapan atau sembilan atau sepuluh. Tak pun lapan belas. Itu yang jadi datukku datukmu jua tu. Ni teori aku. Fiksyen dan khayalan semata-mata.

Abah, rasa-rasanya teori ni Abah boleh masuk dalam kajian Abah tak? Hahahahaha. Aku rasa lepas ni nanti bila Abah merayau-rayau cari Lorong Haji Taib kat Yahoo (ni jer search engine yang Abah tau buat masa ni,hehehe) mesti jumpa blog aku. Uhuk..uhuk..

Sunday, November 26, 2006

Syoknya Melenjan Laptop Baru Abah

Posted by Mar at 1:58 PM 0 comments
Abah baru beli laptop dan baru mula berjinak-jinak dengan dunia internet. Maka aku dengan rasminya menjadi cikgu yang sangat garang. Hahaha.

Hari ini Abah tak ada di rumah. Laptop dirantai pada kaki meja komputer yang berat nak mampus. Ini semua gara-gara menjadi paranoid dan trauma bila mendengar kisah rumah bujang jiran selang serumah dimasuki perompak laptop.

Dan sekarang aku sedang melenjan laptop baru Abah dalam radius yang sangat terhad, hanya 2 kaki setengah dari kaki meja komputer. Syoknyaaaaaaaaaa.


Abah, kalau orang dah memang nak curi laptop Abah ni, rantai la macam mana pun akan kena curi jugak. Abah tak takut ke kalau anak kesayangan Abah ni yang curi laptop Abah? Oppppsss, bukan curi. Tumpang guna jer. Hehehehe.

Saturday, November 04, 2006

Kucik, Mar Rindu

Posted by Mar at 1:59 AM 0 comments
Kucik.
Lembut gemalainya kadang-kadang menyesakkan jiwa.
Tapi bila sesekali marah.
Hang Jebat pun kalah.

Kucik.
Walau kecil molek tapi hatinya besar.
Dulu aku risau bila dia terlalu mendambakan diri dan cinta pada sang arjuna yang tak tau menghargai.
Aku risau sebab dia sahabat.
Yang aku sayang.
Yang aku rindu.

Kucik.
Walau kini luka parah panahan sang arjuna sudah lama sembuh.
Aku tau dia makin tabah dan tegar mendepani laluan hidup yang sudah ditakdirkan.
Walau kisah luka kami sudah lama kami kuburkan.
Walau panahan sang arjuna baru sudah mula melorek ceria hati.
Namun aku masih rindu.
Sangat rindu.
Pada Kucik.
Pada memori dulu.

Dan bila dia menitipkan ini buat aku.
Aku makin rindu.

she once said to me "live life to the fullest".i jz dun get it.now i know what she'd meant to say.tq dear!sunday morning with mar...alwz see her as a creative,mysterious person..sumtimes its hard to read whats on her mind but dun mind it!loads of lucks for her. -KUCIK-



........

Kucik, Mar rindu

Sunday, October 29, 2006

Aku Ingin Pulang (Ebiet G. Ade)

Posted by Mar at 10:34 PM 0 comments
Kemanapun aku pergi
Bayang - bayangmu mengejar
Bersembunyi dimanapun
S'lalu engkau temukan
Aku merasa letih dan ingin sendiri
Ku tanya pada siapa
Tak ada yang menjawab
Sebab s'mua peristiwa
Hanya di rongga dada
Pergulatan yang panjang dalam kesunyian

Aku mencari jawaban di laut
Kuseret langkah menyusuri pantai
Aku merasa mendengar suara
Menutupi jalan
Menghentikan petualangan
Du... du... du...

Kemanapun aku pergi
Selalu ku bawa - bawa
Perasaan yang bersalah datang menghantuiku
Masih mungkinkah pintumu ku buka
Dengan kunci yang pernah kupatahkan
Lihatlah aku terkapar dan luka
Dengarkanlah jeritan dari dalam jiwa

Aku ingin pulang...
U... hu...
Aku harus pulang...
U... hu...
Aku ingin pulang...
U... hu...
Aku harus pulang...
U... hu...
Aku harus pulang...

Thursday, October 26, 2006

I'm Queen Of The Road

Posted by Mar at 11:30 AM 0 comments
Bila Raya datang
KL pun lengang

Yahoooooooooooo

Thursday, October 19, 2006

Mengidam Di Bulan Ramadhan (Lagi)

Posted by Mar at 1:54 AM 0 comments
Lagi-lagi kisah mengidam.
Dia pulak nak mengidam juga.

Dia cakap,
"Awak, saya mengidam nak makan bubur lambuk Masjid Kg. Baru la."

Aku kata,
"Awak tahu tak berapa ramai orang beratur nak ambik bubur tu? Larat ke nak beratur lama-lama?"

Dia jawab,
"Tak apa. Nanti saya pergi jugak. Kang kalau saya mati kempunan macam mana?"

Petang tadi dia SMS aku.
awk,saya dh nk pegi ambik bubur dh ni

Aku balas SMS dia.
ambik bubur ambik bubur jgk.jgn asyik pjgkan saf ambik bubur jer.saf solat asar jemaah jgn buat2 lupa plk

Dia senyap. Tak balas-balas. Sakit hati la tu. Hahahahahahahahahahahaha.

Selamat beratur, sayaaaaaaaang. Hehehe

Sunday, October 01, 2006

Mengidam Di Bulan Ramadhan

Posted by Mar at 1:44 PM 0 comments
Aku mengidam.
Kuih peneram
yang baru keluar dari kuali
Panas-panas.

Farah tanya,
"Kuih peneram tu apa?"
Aku jawab,
"Kuih peneram tu kuih telinga ke***g."
Farah balas,
"Ooooo"

Dia tanya,
"Awak mengidam-ngidam ni kenapa?Risau saya."
Sekarang aku rasa nak karate dia.

Thursday, September 21, 2006

MARAH

Posted by Mar at 2:23 PM 0 comments
16 September 2006.
Hari Sabtu.
Pergi Sungai Gabai, Ulu Langat.
Naik tangga macam nak putus nyawa.
Muka sampai pucat lesi.
Sampai muntah-muntah.
Lagak macam orang mengandung kena morning sickness.
Sampai atas.
Seronok-seronok.
Mandi-manda.
Makan ayam BBQ.
Nyam-nyam.
Sampai menjilat apa yang patut dijilat.
Syoknyaaaaaaaaa.

Petang.
Hari nak gelap.
Macam nak hujan.
Dalam perjalanan.
Hujan lebat gila.
Sampai rumah tiba-tiba nampak skirting kereta aku kena kopak.
Aku tahu la aku selalu membebel kata tak suka dengan skrting tu.
Ambik la kalau nak ambik.
Ambik sangat la aku tak marah pun.
Tapi yang buat aku marah, yang kau kopak sampai bumper bawah aku tu patah buat apaaaaaaa????
Sekarang aku marah dengan perangai tak berakhlak kau.
Marah sangat.
MARAH.

Thursday, August 24, 2006

I Promise

Posted by Mar at 1:19 AM 0 comments
When you're not close enough to hold in my arms
I promise
I will hold you in my heart

When you're not near enough to hear me
I promise
to whisper your name on the wind

When you're not here to kiss goodnight
I promise
I will kiss you in my dreams

I love you
and miss you
more than you know

Saturday, August 19, 2006

NIKMAT

Posted by Mar at 12:45 PM 0 comments
Segala yang dihasrat
tapi tak dapat
adalah nikmat
yang paling padat.


- A. SAMAD SAID, 1973 -

Monday, August 14, 2006

La..la..la..la..la..la

Posted by Mar at 1:52 AM 0 comments
Hati berbunga riang
Tersenyum seorang

Thursday, July 20, 2006

In Memory of Beloved Grandmother - Puteh bt Idris (30 January 1929 - 12 July 2006)

Posted by Mar at 11:30 AM 0 comments
Nenek gone
Left a vacuum in our heart
Searching and seeking for happiness
No more tears and laughter around us
No more grumble and nagging around us

Nenek gone
The day moonlight shone brightly at night
The day full moon going to be hidden
Hidden in the day of sadness
Hidden to seek the truth of life

Nenek gone
We'll never heard her cried of sadness anymore
We'll never heard her pain of sickness anymore

Nenek gone
Carried happiness, sadness and sickness away from us
Buried to complete her journey of life
To close the book of her life

Nenek gone
And all of us will be missing her


-AlFatihah-




Ampang Jaya, Selangor
12 July 2006

Tuesday, July 11, 2006

Piala Dunia 2006

Posted by Mar at 2:01 PM 0 comments
dan berakhirlah sudah
1 bulan
kami wanita-wanita menjadi halimunan buat sang lelaki
dipinggirkan
disisihkan
seketika
oleh sang lelaki-lelaki gagah



Aku, masih tak sukakan bola. Kalau diletak Mawi, Tom Cruise hatta Ricky Martin bersamba di tengah padang sekalipun aku masih tak mahu menonton. Hahahahaha

Itali?
Aku suka spaghetti. Yummy. Haha

Thursday, May 11, 2006

Songsang

Posted by Mar at 5:46 PM 0 comments
Mak aku kata aku serba-serbi songsang.
Puncanya bila dia tengok aku kupas kulit mangga dari bontotnya.
Puncanya bila aku kupas kulit betik dari bontotnya.
Puncanya bila aku suka letak suratkhabar bontotnya menghadap ke atas.
Puncanya bila aku suka berjalan mengundur ke belakang.
Eh, tak, tak.
Itu gila namanya.
Sumpah, aku belum gila lagi.

Saturday, May 06, 2006

Tewas

Posted by Mar at 8:38 AM 0 comments
Hati


Tewas


Jua


Akhirnya

Friday, April 28, 2006

Mainan Perasaan

Posted by Mar at 1:04 AM 0 comments
Jantung berdegup kencang
Hati resah gelisah
Debaran kerap mencelah

Apakah ini cinta
Atau sekadar mainan perasaan

Ya
Aku resah

Pergi
Sebelum aku rebah




Ampang Jaya, Selangor
28 April 2006

Saturday, April 15, 2006

Mendodoi Mata Melelap Jiwa

Posted by Mar at 7:55 PM 0 comments
Mendengar alunan
Rintik-rintik hujan
Bagi aku
Menenangkan
Terlalu
Mendamaikan

Melihat putaran roda
Basikal BMX biru
Yang pernah jadi milikku
Suatu waktu dulu
Bagi aku
Mengasyikkan
Terlalu
Mengkhayalkan

Mencium aroma
Rumput hijau
Yang baru dipotong
Oleh Wak Karno
Di depan rumah
Bagi aku
Menyegarkan
Terlalu
Menggembirakan

Mengusap lembut
Bantal peluk
Bersarung baldu jingga
Dibeli hasil wang gaji pertama
Lima tahun dahulu
Bagi aku
Menggemburkan rasa kasih
Membelai hati yang merintih
Lalu mendodoi mata
Melelapkan jiwa
Saban malam

Ini indah
Terlalu indah



Taman Sri Keramat, Kuala Lumpur
15 April 2006

Monday, April 10, 2006

Kadang-kadang

Posted by Mar at 12:05 AM 0 comments
Kadang-kadang.
Kita rasa.
Hidup ini tiada maknanya.
Tiada erti lagi.

Kadang-kadang.
Kita rasa.
Hidup ini terlalu rutin.
Tawar.
Hambar.
Membosankan.
Rigid.
Monotonous.
Sangat.

Kadang-kadang.
Kita rasa sepi.
Sunyi.
Sendiri.

Kadang-kadang.
Kita rasa takut.
Gerun.
Membayangkan.
Hari-hari depan.
Sendiri.

Kadang-kadang itu.
Berlaku di sini.
Di hati aku.
Sekarang.



Jalan Semarak, Kuala Lumpur
10 April 2006


THE END OF THE WORLD

Why does the sun go on shining
Why does the sea rush to shore
Don't they know it's the end of the world
'Cause you don't love me any more

Why do the birds go on singing
Why do the stars glow above
Don't they know it's the end of the world
It ended when I lost your love

I wake up in the morning and I wonder
Why everything's the same as it was
I can't understand, no, I can't understand
How life goes on the way it does

Why does my heart go on beating
Why do these eyes of mine cry
Don't they know it's the end of the world
It ended when you said goodbye

Why does my heart go on beating
Why do these eyes of mine cry
Don't they know it's the end of the world
It ended when you said goodbye

Artist: Skeeter Davis
OST Girl, Interrupted

Sunday, April 09, 2006

GUBRA

Posted by Mar at 8:25 PM 0 comments
Image hosting by Photobucket

Tunggu.

Aku datang.

Thursday, April 06, 2006

Sembur Pun Sodap

Posted by Mar at 10:28 AM 0 comments
Mak dan Athirah via SMS.

Mak : Athirah dah makan? Petang ni Mak Long bawak pasembur, ya.

Athirah : Nak sembur apa?

Saturday, March 25, 2006

Kisah Hujung Minggu Bersama Bridget Jones & Si Suara Hati Jahat

Posted by Mar at 12:32 AM 0 comments
3.17 petang. Suria KLCC. Melangkah laju menuju Stesen PUTRA KLCC. Mahu membeli tiket ke Stesen Jelatek.

"Kejap." Mak memberi isyarat supaya tunggu sekejap.

Betul-betul di depan kedai roti yang bau kopinya cukup mengkhayalkan. Dan kerana bahana kopi yang mengkhayalkan itu kaki aku menuju ke kedai foto di depannya. Lalu memandang tembus ke kotak kaca menerobos terus ke Canon Powershot S2 IS. Si idaman hati. Si jantung hati.

"Kalau pandang lama-lama pun bukan kamera tu boleh melompat masuk dalam beg," Mak bersuara seperti mengejek menarik aku kembali ke alam nyata.

"Tidaaaaaaaaaaaaaaaaaakkkkkk. Aku masih mahu berkhayal lagi." Hati menjerit memekik sedang lidah beku, bibir terkatup rapat seolah dikunci dengan kunci yang memang sengaja dilenyapkan.

Dan malam ini aku berkhayal lagi. Menonton Bridget Jones's Diary di TV3 untuk kali ketujuh. Tanpa muak melihat si Bridget yang konon refleksi diri. Membenci Daniel Cleaver si bedebah yang hanya tahu merobek hati. Menunggu Mark Darcy hadir dalam mimpi menutur kata,"Mar, aku menerimamu seadanya."

Esok aku bakal terjaga daripada mimpi yang tidak akan jadi realiti. Menanti Ahad penuh makna. Untuk menekan saluran HBO. Bridget Jones's Diary:The Edge of Reason pula menanti.

Sabtu penuh suram kebosanan? Mungkin tidak. Naskah Helen Fielding, Bridget Jones:The Edge of Reason bakal menemani.

"Hujung minggu yang indah kononnya." Aku benci bila suara hati jahat itu bersuara menyindir.

Sunday, March 19, 2006

Meroyan Sang Puteri

Posted by Mar at 7:38 PM 0 comments
Soraya (bukan nama sebenar) tumpang kereta aku. Minta dihantar ke Stesen Putra LRT Setiawangsa. Masuk saja kereta, tangannya meraba ke tempat duduk belakang mencari majalah. Tiba-tiba dia menjerit macam diserang histeria. Aku panik.

"Kau ni kenapa? Meroyan?" Aku separa menjerit.

"Ni...." Soraya mencebik seperti mahu menangis sambil menunjukkan buku program teater muzikal Puteri Gunung Ledang pada aku.

"Ha, kenapa?" Aku menyoal dalam nada masih tidak berpuas hati dengan tindakannya menjerit menyebabkan jantung aku hampir luruh.

"Kau dapat tengok. Aku cari tiket bagai nak mampus. Tak dapat. Sedih." Suaranya yang bergetar seperti anak kecil kehilangan bantal busuk membuatkan aku hampir tergelak.

Aku ingatkan demam PGL dah habis. Rupanya ada juga lagi yang masih meroyan sebab tak dapat tengok. Meroyan dan jeritan Soraya cukup untuk buat aku tertekan sepanjang perjalanan menghantar dia ke Stesen Putra LRT Setiawangsa. Mujur aku masih waras. Kalau tidak mahu aku jahit mulut dia supaya diam.

Untuk Soraya dan semua yang masih meroyan kerana terlepas menonton PGL, janganlah meroyan lagi. Nanti kita buat piket suruh Istana Budaya panggil Tiara buat PGL lagi ek.

Akhir kata buat Soraya, padan muka tak dapat tengok. Hahahahahahahaha.

Thursday, March 16, 2006

Amboiiiiiii, merahnya, Mak Ngah!

Posted by Mar at 1:36 AM 0 comments
Iklan ini ditaja oleh Perbadanan Nasional Berhad dan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur.


Aku pergi Bangunan PNB di Jalan Tun Razak. Sebelah Tabung Haji. Pergi sana nak masukkan duit. Melabur untuk jaminan masa depan. Tempat letak kereta tepi jalan penuh. Tempat letak kereta dalam kawasan PNB pun penuh. Aku pusing lagi. Dua kali. Yang ada tempat letak kereta yang sekali masuk RM4. Itu yang aku nampak. Ada satu tempat kosong di tepi jalan. Berhentikan kereta. Matikan enjin. Menonong masuk ke Bangunan PNB.

Di kaunter PNB. Manusia kurang. Kaunter banyak. Yang buka sikit. Lambat. Benci. "**** kaunter *". Abang misai separa botak senyum menyilaukan mata dengan cahaya daripada kepalanya. Urusan selesai. Menonong ke tempat aku letak kereta tadi.

Sialan. Surat cinta terselit rapi. Baru aku nampak papan tanda "Dilarang Meletak Kenderaan Di Sini". Tadi disorok hantu agaknya. Terbanglah RM30 aku. Nak jimat RM4 tapi aku rugi RM30. Padan muka kau, Mar.

Aku syak abang DBKL tu nak mengorat aku. Bagi surat cinta bagai. Romantis la konon. Menyampah.

Wednesday, March 08, 2006

Memori Coliseum yang Melalut ke Kisah Lain di Tahun 80-an

Posted by Mar at 7:25 PM 0 comments
Kali pertama jejak kaki ke panggung wayang. Tahun 1984. Umur aku baru mencecah 3 tahun. Filem pertama yang aku tonton di panggung wayang. Filem Azura. Ini semua gara-gara gila dan angaunya Mak dan Busu pada Jamal Abdillah. Penyanyi pop yang paling kacak dan popular zaman 80-an. Selain Jamal, ada Fauziah Ahmad Daud. Ada sarjan misai lentik. A. Galak namanya. Jadi ayah yang garang. Ada Yusni Jaafar yang jadi makcik yang garang. Ada M. Rajoli yang jadi bos yang garang. Baru aku perasan banyak orang garang dalam filem Azura ni.

Kali pertama jejak kaki ke panggung wayang. Coliseum nama panggungnya. Coliseum jadi pilihan bukan sebab sistem bunyinya yang mantap. Bukan juga sebab di situ ada dijual jagung pop manis yang sedap. Yang aku ingat di Coliseum cuma ada mamat dan minah bawa bakul mengusung burger dan air kotak sambil memekik "Burger! Burger! Air kotak! Air kotak!" Yang aku pasti Mak dan Busu nak sangat menonton di Coliseum sebab Coliseum letaknya di depan Mun Long, syurga beli-belah wanita yang dah pun berkubur sekarang ni.

Kerana Mun Long, syurga beli-belah wanita itu letaknya di depan Coliseum, maka terlupalah Mak dan Busu yang mereka sebenarnya ada tiket nak menonton Azura di Coliseum. Kerana membeli-belah itu umpama berkhayal meninggalkan alam nyata seketika, maka kami terlewat sedikit masuk ke panggung. Tersuluh-suluhlah jejaka India mencari tempat duduk kami yang sedang angau mahu menatap Jamal Abdillah. Waktu kami masuk, Azura sudah dilanggar kereta. Nasi yang dibawanya dah bertabur di atas jalan sambil menangis menjerit nama Mak Long. Bila filem Azura ditayang di televisyen, baru aku tahu rupanya kami bukan masuk lewat sedikit tapi lewat banyak sebenarnya.

Rentetan kali pertama menonton Azura di Coliseum, lepas itu aku mula kenal panggung Odeon dan Federal. Zaman 80-an mana ada TGV atau GSC. Sangat nostalgia. Sekarang Coliseum hanya tayang filem Tamil. Odeon dah jadi arked membeli-belah. Federal dah lama berkubur.

Lain-lain tak dapat lagi aku ingat. Namun yang paling aku ingat adalah kelazatan jagung pop manis, burger dan air kotak yang diusung dalam bakul oleh mamat atau minah yang menjerit, "Burger! Burger! Air kotak! Air kotak!"

Dulu-dulu di kawasan rumah aku ada budak kecil yang berniaga nasi lemak dan kuih. Strategi pemasarannya pun menggunakan jeritan nyaring. Tapi jeritannya lagi menarik sebab dia menjerit sambil berlagu, macam menyanyi, "Nasi leeeeeeemaaaaaaaakkkkk!Kuiiiiiiihhhh!Kuiiiiiihhhh". Pakcik jual sate naik motor pun guna strategi yang sama. Tapi pakcik jual sate berniaga waktu malam saja. Entah kenapa aku rindu suasana ini semua.

Ini memori tahun 80-an. Tahun 80-an adalah tahun paling hebat dalam hidup aku. Ah, rindu.

Saturday, February 11, 2006

Lembu, Buaya dan Ular Sawa Itu Satu Spesis Sebenarnya

Posted by Mar at 1:15 PM 0 comments
Ini perkataan simbolik.
Yang ada maksud berbeza.
Yang hanya Mak dan aku yang tahu.
'Lembu' itu maksudnya kacak bergaya.
Bisa bikin hati cair.
Secair ais krim Baskin Robin perisa vanila ditabur cip coklat bila dimamah mentari.
'Ayam' itu maksudnya cantik jelita.
Bisa bikin hati cemburu.
Secemburu hati bila melihat Nasha Aziz melangkah bergaya keluar dari kereta sport warna silver.
Lalu mencicit masuk ke rumah berpagar cantik itu.

Pagi tadi.
Waktu mengekor Mak ke Pasar Chow Kit.
Yang udaranya masih sama seperti 15 tahun dulu.
"Mak, 'lembu'"
Sambil ekor mata ini tidak lepas memandang jejaka kacak berseluar khakis itu.
Tiba-tiba.
Jejaka itu.
Memandang tajam pada aku.
Seperti seekor ular sawa mahu menelan mangsanya.
Marah mungkin.
Terdengar perkataan 'lembu'.
Yang ditujukan padanya.
Mungkin.

Ah, kalaulah dia tahu 'lembu' itu yang aku maksudkan.
Pasti dia tak akan rasa mahu menelan aku.
Sebaliknya pasti diciumnya aku.
Opsss.
Dibelanjanya aku.
Sekilo ikan kembung.
Untuk dibuat laksa.

Tuesday, February 07, 2006

Tupai-tupai Itu Bukan Sekadar Nama

Posted by Mar at 1:18 AM 0 comments
Dulu.
Bila terdengar nama restoran itu aku teruja.
Teruja kerana aku fikir pemiliknya menghargai nama sejenis ukiran Melayu yang namanya tupai-tupai.
Bangga kerana pemiliknya mengabadikan sebuah nama ukiran Melayu yang sungguh istimewa.
Yang mungkin orang Melayu pun tak pernah tahu.
Akan kewujudannya.
Tapi rupa-rupanya.
Aku silap perhitungan.
Tersilap tanggapan.

Suatu hari.
Terlihat temubual bersama pemiliknya di kaca TV.
Dalam satu rancangan.
Aku tak tengok pun rancangan tu.
Tertengok iklannya saja.
Terdengar atau tidak sengaja dengar.
Bila ditanya.
"Kenapa tupai-tupai?"
Dia kata.
"Tupai-tupai. It's just a name actually."
Selamba sungguh.
Aku yang jadi kecewa.
Patutlah.
Di depan restoran itu ada binatang yang namanya tupai.
Sebab ada banyak.
Tupai-tupai???

Mujur dia bukan pelajar yang pernah belajar.
Tentang senibina Melayu.
Atau dia pernah belajar.
Tapi tak pernah lulus subjek itu.
Kalau tidak.
Mungkin dia dah diterajang dek Encik Burn.
Lantaran kejahilan itu.

Di sini ada tupai-tupai.
Yang bukan sekadar nama.
Tapi bermakna.
Yang makin pupus.
Ditelan arus.
Zaman moden.
Kononnya.

Kalau mahu rasa.
Mee udon dan nasi goreng lada hitam.
Yang tiada perencah tupai.
Tapi masih lazat.
Nyam-nyam.
Jom kita ke restoran.
Yang namanya Tupai-tupai.
Yang di pintu masuknya ada tupai-tupai.
Berkeliaran.
Di dalam akuarium.
Tupai dalam akuarium????
Eemmmm.
Kesian.

Friday, January 27, 2006

Gong Xi Fa Cai dan Naga Tertelan Ecstasy

Posted by Mar at 2:37 PM 0 comments
15 tahun dulu.
Bila hampir Tahun Baru Cina.
Bila gendang Cina itu mula membingitkan gegendang telinga.
Nun sayup-sayup dari Chow Kit.
Kami teruja.
Aku, Nor, Adik, Uji, Saiful, Wan, Makcik Ani juga.
Kami terkedek-kedek jalan kaki ke Chow Kit.
Bangunan Giacomo itu menarik-narik kaki kami.
Langkah kami makin pantas, laju.
Makin teruja.
Bila gendang Cina itu bunyinya makin kuat.
Makin dekat.
Memanggil-manggil.
Akhirnya muncul sang naga.
Menari-nari.
Melompat-lompat.
Berpusing-pusing.
Agresif.
Hyperactive.
Umpama sang naga tertelan ecstasy.

Bangunan Giacomo itu masih di situ.
Sampai sekarang.
Terima kasih pada tauke Giacomo.
Yang memeberi hiburan percuma pada kami.
Suatu waktu dulu.

Thursday, January 26, 2006

E-MAIL TERBUKA MALEK (EXPLORACE 2)

Posted by Mar at 9:24 AM 0 comments
Date: Mon, 23 Jan 2006 01:51:05 -0800 (PST)
From: insankamil311979@yahoo.com
Subject: explorace2 - sedikit observation
To: chempaka_sari1@yahoo.com



marliza,

well, out of curiosity, i googled my own name AND explorace. it brought me to your entry on my explorace adventure in terengganu.

i think i need to explain a few things here (not least because my reputation, such as it is, need to be salvaged somewhat!).

first, i WAS fined for getting the pasar payang question wrong. (well, i am a clueless person. kalau soklan geografi malaysia memang sah2 fail!!! huhu...). dendanya saya tak boleh guna beskal (and fido could) nak ke tempat hj abdullah tukang bot tu. terpaksolah den berlari2 anak ke situ and back.

second, it was fido who said i looked like a monkey running around the boat replica at the museum. i do not liken people to animals as a rule. it's bad manners, and it's highly offensive.

third, and most importantly, i was a crappy diver. the day before the race when we had a practice session at pulau kapas, i kept headbutting the bottom of the ocean or heading straight up to the surface, never really establishing any semblance of a respectable diver!!! (susah la, dah le kena bernafas ikut mulut, kena buat itu ini... den konpius jadnya!!!) eez, on the other hand was very good at it. so, even before the day of the race itself, we have decided that eez should do the scuba-diving task, my reputation as 'the man' notwithstanding!!!

kalau awak di tempat saya, what would you do? would you rather risk losing the race but doing what's expected of you (ie man do diving, woman sit pretty), or do you say f**k it and do the right thing (ie let the better person do it) in order for you to have a better chance at winning?

[plus who do you think had to transport all the heavy diving gear and apparatus for eez across 800metres of burning white sand di bawah mentari tengahari terik tu?]

saya bukan marah ke apa ke... cuma ingin menerangkan situasi... it's bad enough that Fido called me all those things... tapi saya tak pernah marah or berdendam dgn Fido or anything... he's actually a very nice person, if you get to know him better (which i did)... i believe, semua yg dia buat tu utk gimmick tv je....

sekian, wassalaam,
malek

Friday, January 20, 2006

Hanyutnya Helai-helai Kalendar Itu

Posted by Mar at 2:54 PM 0 comments
Aku ada 1 pocket calendar 2006 yang ada cap AMBANK.
Aku ada 1 pocket calendar 2006 yang ada cap SYABAS.
Aku ada 2 penanda buku berkalendar 2006 yang ada cap PUSPEL.
Aku ada 1 buku nota kecil cap AMBANK warna merah yang ada kalendar 2006.

Hari ini aku pergi bank.
Dan aku tak tahu tarikh hari ini.

Wednesday, January 11, 2006

Mitos Badi dan Jambatan

Posted by Mar at 1:55 PM 0 comments
Sampai saat ini.
Aku masih tertanya.
Apa signifikannya buang badi.
Buang sial.
Dengan mandi di bawah jambatan?
Kenapa jambatan?
Kenapa bukan bawah rumah Mak Long kau?
Bukan bawah rumah Tok Cu kau?
Atau lebih mudah mandi saja dalam tab mandi.
Bukan takat badi dan sial.
Segala daki mak nenek semua boleh disental.
Atau kalau mahu joli sakan.
Mandi saja sambil terkinja di Sunway Lagoon.
Lebih mudah.
Aku masih musykil.
Apa yang best sangat bawah jambatan tu?

Aku.
Mungkin perlu angkut kereta aku.
Mandikan dia di bawah jambatan.
Supaya tak ada lagi badi.
Mahupun sial.
Yang dah 2 kali tercalar.
Akibat menghentam tiang.
Mahupun pokok bunga.
Atau aku yang kena mandi bawah jambatan?
Ah, lebih baik aku mandi.
Dalam tab mandi.
Dikelilingi buih-buih sabun.
Mengusap membelai diri.
Uuuuuuu, syoknyaaaaaaaa.

Thursday, January 05, 2006

Selembut Sutera Seindah Rasa

Posted by Mar at 1:41 AM 0 comments
Tadi Mak beli kek chiffon perisa Nescafe.
Beli di Giant.
Yang kaya kerana Mak aku.
Sedap.
Menjilat jari.
Lembut.
Kemam saja.
Tak perlu kunyah.
Dan ia meresap di lidah.
Terus meluncur ke anak tekak.

Dulu-dulu.
Waktu mula pandai membelek majalah fesyen.
Aku terbaca.
Kain chiffon.
Aku keliru.
Andaian aku.
Mungkin mereka guna kek chiffon untuk dibuat kain.
Dibuat baju.
Baju yang kalau dimakan.
Sedap juga.
Lembut.
Kalau tiba-tiba rasa lapar.
Koyakkan saja baju.
Dan makan.
Sungguh sesuai untuk manusia-manusia yang tak cukup tangan bawak bekal ke pejabat.
Atau untuk budak sekolah yang malu nak bawak bekal ke sekolah.

Hakikatnya.
Kain chiffon dan kek chiffon adalah dua makhluk yang berbeza.
Satu boleh ditelan.
Satu lagi kalau ditelan kau akan mati kelemasan.
Mereka hanya berkongsi satu perkara.
Teksturnya.
Lembut.
Bukan lemah-lembut.
Yang lemah-lembut.
Cuma aku.
Hahahaha.

Sunday, January 01, 2006

Pengisi Rongga Jiwa

Posted by Mar at 1:22 AM 0 comments
Tahun baru.
Aku perlukan semangat baru.
Tarik nafas dalam-dalam.
Lalu menghembus perlahan.
Kesesakan sedikit lega.
Moga semangat baru mengisi rongga jiwa.
Seadanya.
 

.T.e.n.t.a.n.g.A.k.u.D.a.n.D.i.a. Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal