Saturday, January 13, 2007

Wedding Anniversary

Posted by Mar at 1:37 AM 0 comments
Sivam tersengih-sengih. Senyum memanjang. Sampai ke telinga.

Roshi:
Sivam, kenapa you asyik senyum saja hari ni? Lain macam saja.

Sivam:
Hari ni I punya wedding anniversary la.

Roshi:
Oooo, ye ke? Wedding anniversary dengan siapa?

Sivam:
Wedding anniversary dengan bini orang lain. Ayoyooo, lagi mahu tanya. Dengan bini I la.





Aku pun pelik macam mana si Roshi boleh tanyan soalan tu. Mamai agaknya minah ni.

Tuesday, January 02, 2007

Mana Diari?

Posted by Mar at 1:47 PM 0 comments
Farah teruja dengan semangat tahun baru 2007.

"Mar, dah masuk tahun baru dah ni. Mana nak cari diari ha?"

"Kau nak aku tolong carikan diari? Kejap ek? Diariiii!!!! Diariiiiii!!! Diariiiii!!!!"
Aku. Sambil mengetuk-ngetuk dan menjenguk bawah meja, bawah kerusi dan belakang pintu.

Farah. Aku rasa dia nak cekik batang leher aku.

Friday, December 29, 2006

Selamanya...

Posted by Mar at 1:54 PM 4 comments
Ku harap mentari pagi tak menyambutku
Ku harap sinar rembulan tutup mataku
Selamanya

Sejak kau pergi tinggalkan bumi, tinggalku di sini
Turunkan matahari, usir bintang bintang
Putarlah utara ke selatan, untuk apa lagi semuanya
Ambilah jiwa retak ini

Ku tak ingin lagi
Putuskan ari ari bumi
Aku ingin pergi menuju abadi
Selamanya


Selamanya by Anggun

Thursday, December 14, 2006

Naik

Posted by Mar at 10:29 PM 0 comments
Naik lagi.
Asyik-asyik naik.
Naik, naik, naik.
Semua nak dinaikkan.
Bila nak naik, laju bukan main.
Macam kilat.
Tak menyempat-nyempat.
Cuba kalau ada ura-ura turun.
Senyap.
Senyap sesenyap-senyapnya.
Tiba-tiba telinga jadi pekak.
Mulut jadi bisu.
Badan jadi keras.
Macam patung cendana.
Bila nak naik.
Mulut macam bertih jagung.
Pok pek pok pek pok pek.
Alasan yang keluar sama macam dulu-dulu juga.
Fakta penyedap hati macam dirakam.
Lepas tu dipasang balik.
Berulang-ulang.
Sampai aku naik muak.
Sampai telinga aku naik bernanah.
Berdarah-darah.
Bosan.

Wednesday, December 13, 2006

Demam aku dah kebah

Posted by Mar at 10:24 PM 0 comments
Minggu ni aku dipaksa habiskan dua hari cuti tahunan. Campur dua hari cuti rehat mingguan. Jumlah, empat hari.

Malam sebelum cuti. Redah hujan lebat. Kepala pening.

Cuti hari pertama. Demam. Selsema. Batuk yang memang dah sebulan tak baik-baik.

Cuti hari kedua. Masih demam. Masih selsema. Masih batuk yang memang dah sebulan tak baik-baik.

Cuti hari ketiga. Masih demam lagi. Masih selsema lagi. Masih batuk yang memang dah sebulan tak baik-baik lagi. Aku keluar. Letak kereta di Jelatek. Naik LRT. Ke KLCC. Tengok wayang.

Sekarang. Demam aku dah kebah.

Tuesday, December 12, 2006

Ikut meter, tak ikut meter

Posted by Mar at 12:19 PM 0 comments
Dia jatuh motor. Buat kesekian kalinya. Tahun ini. Cuma kali ni agak serius sebab kali ni dia beriya-iya nak ke GH. Periksa apa yang patut. Kalau tidak tu puas la aku berkhutbah dia akan keras macam patung cendana. Haram nak dengar. Buat membazir air liur. Kali ni. Buku lali membengkak. Jalan bertongkat.

Jumpa doktor. X-ray selesai. Tak ada yang retak. Tak ada yang patah. Ambil ubat.

Masuk kereta. Hidupkan enjin. Pasang tali pinggang keledar. Dan aku pun mulakan soal-siasat.
"Macam mana boleh jatuh? Itulah orang selalu cakap. Bawa motor elok-elok. Sebab tak nak jadi macam ni la."

Kau tau apa dia jawab?
"Memang la bawa elok-elok cuma laju sikit jer."

Aku tau la. Bila dah bawa motor laju dan kelam-kabut tu maknanya dah lambat nak pergi kerja.
"Betul tak?"

Dia. Diam. Macam patung cendana. Macam selalu.



Lama.



Dia bersuara.
"Awak, lapar. Pergi makan jom."

Aku.
"Kat mana? Pintu gerbang? Kg. Baru? Ikut meter RM3.50. Tak ikut meter RM5.00. Boleh?"

Dia. Senyum kelat. Tahan sakit.

Aku. Jahat macam selalu. Dalam hati. "Padan muka."

Tuesday, December 05, 2006

Cinta The Movie

Posted by Mar at 11:14 AM 0 comments
I just love it.
Love it like crazy.
The script.
The mood.
The actors.
The actresses.
The cinematography, for sure.
The colours.
The songs.
And I end up buying the soundtrack.
Playing the CD again and again.
Each & every night until fell asleep.
Smiling.

Cinta make me laugh.
Cinta make me smile.
Cinta make me cry.
And Cinta make me miss him, already.
Just go & buy the ticket.
You'll know how i feel.


Sering kita terlalai
mengejar apa yang
belum pasti
hingga
kita lupa meraikan
satu-satunya perkara
yang menjanjikan kebahagiaan.... cinta
- Dyan (Nanu Baharudin)-

Sunday, December 03, 2006

Situ Sana Sini

Posted by Mar at 11:11 PM 0 comments
Ada orang merungut kata aku malas update blog. Tapi yang sebenarnya kalau aku malas di sini, aku akan rajin di situ. Bak kata Datuk Siti Nurhaliza, "Siti situ sana sini."

Tuesday, November 28, 2006

Datukku Datukmu Jua

Posted by Mar at 2:51 AM 0 comments
Abah cari artikel pasal asal usul nama-nama jalan di Kuala Lumpur. Abah sekarang bukan Abah yang dulu. Abah sekarang adalah ahli Persatuan Sejarah Kuala Lumpur. Hari-hari mesyuarat. Hari-hari mesyuarat. Tiada hari yang tanpa mesyuarat. Konon.

Dulu arwah Nenek cakap nama Haji Taib yang kat Lorong Haji Taib tu datuk kepada datuk aku. Aku pun respon, "Oooo, ye ke?". Menjawab tanpa respon untuk tahu lebih mendalam dan kisah itu mati di situ saja.

Tak lama selepas KPN baru dilantik, keluar artikel di surat khabar. Dia kata nama Haji Taib yang kat Lorong Haji Taib tu datuk dia la pulak.

Aku rasa la kan, Haji Taib ni kahwin empat atau lima atau enam atau tujuh atau lapan atau sembilan atau sepuluh. Tak pun lapan belas. Itu yang jadi datukku datukmu jua tu. Ni teori aku. Fiksyen dan khayalan semata-mata.

Abah, rasa-rasanya teori ni Abah boleh masuk dalam kajian Abah tak? Hahahahaha. Aku rasa lepas ni nanti bila Abah merayau-rayau cari Lorong Haji Taib kat Yahoo (ni jer search engine yang Abah tau buat masa ni,hehehe) mesti jumpa blog aku. Uhuk..uhuk..

Sunday, November 26, 2006

Syoknya Melenjan Laptop Baru Abah

Posted by Mar at 1:58 PM 0 comments
Abah baru beli laptop dan baru mula berjinak-jinak dengan dunia internet. Maka aku dengan rasminya menjadi cikgu yang sangat garang. Hahaha.

Hari ini Abah tak ada di rumah. Laptop dirantai pada kaki meja komputer yang berat nak mampus. Ini semua gara-gara menjadi paranoid dan trauma bila mendengar kisah rumah bujang jiran selang serumah dimasuki perompak laptop.

Dan sekarang aku sedang melenjan laptop baru Abah dalam radius yang sangat terhad, hanya 2 kaki setengah dari kaki meja komputer. Syoknyaaaaaaaaaa.


Abah, kalau orang dah memang nak curi laptop Abah ni, rantai la macam mana pun akan kena curi jugak. Abah tak takut ke kalau anak kesayangan Abah ni yang curi laptop Abah? Oppppsss, bukan curi. Tumpang guna jer. Hehehehe.

Saturday, November 04, 2006

Kucik, Mar Rindu

Posted by Mar at 1:59 AM 0 comments
Kucik.
Lembut gemalainya kadang-kadang menyesakkan jiwa.
Tapi bila sesekali marah.
Hang Jebat pun kalah.

Kucik.
Walau kecil molek tapi hatinya besar.
Dulu aku risau bila dia terlalu mendambakan diri dan cinta pada sang arjuna yang tak tau menghargai.
Aku risau sebab dia sahabat.
Yang aku sayang.
Yang aku rindu.

Kucik.
Walau kini luka parah panahan sang arjuna sudah lama sembuh.
Aku tau dia makin tabah dan tegar mendepani laluan hidup yang sudah ditakdirkan.
Walau kisah luka kami sudah lama kami kuburkan.
Walau panahan sang arjuna baru sudah mula melorek ceria hati.
Namun aku masih rindu.
Sangat rindu.
Pada Kucik.
Pada memori dulu.

Dan bila dia menitipkan ini buat aku.
Aku makin rindu.

she once said to me "live life to the fullest".i jz dun get it.now i know what she'd meant to say.tq dear!sunday morning with mar...alwz see her as a creative,mysterious person..sumtimes its hard to read whats on her mind but dun mind it!loads of lucks for her. -KUCIK-



........

Kucik, Mar rindu

Sunday, October 29, 2006

Aku Ingin Pulang (Ebiet G. Ade)

Posted by Mar at 10:34 PM 0 comments
Kemanapun aku pergi
Bayang - bayangmu mengejar
Bersembunyi dimanapun
S'lalu engkau temukan
Aku merasa letih dan ingin sendiri
Ku tanya pada siapa
Tak ada yang menjawab
Sebab s'mua peristiwa
Hanya di rongga dada
Pergulatan yang panjang dalam kesunyian

Aku mencari jawaban di laut
Kuseret langkah menyusuri pantai
Aku merasa mendengar suara
Menutupi jalan
Menghentikan petualangan
Du... du... du...

Kemanapun aku pergi
Selalu ku bawa - bawa
Perasaan yang bersalah datang menghantuiku
Masih mungkinkah pintumu ku buka
Dengan kunci yang pernah kupatahkan
Lihatlah aku terkapar dan luka
Dengarkanlah jeritan dari dalam jiwa

Aku ingin pulang...
U... hu...
Aku harus pulang...
U... hu...
Aku ingin pulang...
U... hu...
Aku harus pulang...
U... hu...
Aku harus pulang...

Thursday, October 26, 2006

I'm Queen Of The Road

Posted by Mar at 11:30 AM 0 comments
Bila Raya datang
KL pun lengang

Yahoooooooooooo

Thursday, October 19, 2006

Mengidam Di Bulan Ramadhan (Lagi)

Posted by Mar at 1:54 AM 0 comments
Lagi-lagi kisah mengidam.
Dia pulak nak mengidam juga.

Dia cakap,
"Awak, saya mengidam nak makan bubur lambuk Masjid Kg. Baru la."

Aku kata,
"Awak tahu tak berapa ramai orang beratur nak ambik bubur tu? Larat ke nak beratur lama-lama?"

Dia jawab,
"Tak apa. Nanti saya pergi jugak. Kang kalau saya mati kempunan macam mana?"

Petang tadi dia SMS aku.
awk,saya dh nk pegi ambik bubur dh ni

Aku balas SMS dia.
ambik bubur ambik bubur jgk.jgn asyik pjgkan saf ambik bubur jer.saf solat asar jemaah jgn buat2 lupa plk

Dia senyap. Tak balas-balas. Sakit hati la tu. Hahahahahahahahahahahaha.

Selamat beratur, sayaaaaaaaang. Hehehe

Sunday, October 01, 2006

Mengidam Di Bulan Ramadhan

Posted by Mar at 1:44 PM 0 comments
Aku mengidam.
Kuih peneram
yang baru keluar dari kuali
Panas-panas.

Farah tanya,
"Kuih peneram tu apa?"
Aku jawab,
"Kuih peneram tu kuih telinga ke***g."
Farah balas,
"Ooooo"

Dia tanya,
"Awak mengidam-ngidam ni kenapa?Risau saya."
Sekarang aku rasa nak karate dia.

Thursday, September 21, 2006

MARAH

Posted by Mar at 2:23 PM 0 comments
16 September 2006.
Hari Sabtu.
Pergi Sungai Gabai, Ulu Langat.
Naik tangga macam nak putus nyawa.
Muka sampai pucat lesi.
Sampai muntah-muntah.
Lagak macam orang mengandung kena morning sickness.
Sampai atas.
Seronok-seronok.
Mandi-manda.
Makan ayam BBQ.
Nyam-nyam.
Sampai menjilat apa yang patut dijilat.
Syoknyaaaaaaaaa.

Petang.
Hari nak gelap.
Macam nak hujan.
Dalam perjalanan.
Hujan lebat gila.
Sampai rumah tiba-tiba nampak skirting kereta aku kena kopak.
Aku tahu la aku selalu membebel kata tak suka dengan skrting tu.
Ambik la kalau nak ambik.
Ambik sangat la aku tak marah pun.
Tapi yang buat aku marah, yang kau kopak sampai bumper bawah aku tu patah buat apaaaaaaa????
Sekarang aku marah dengan perangai tak berakhlak kau.
Marah sangat.
MARAH.

Thursday, August 24, 2006

I Promise

Posted by Mar at 1:19 AM 0 comments
When you're not close enough to hold in my arms
I promise
I will hold you in my heart

When you're not near enough to hear me
I promise
to whisper your name on the wind

When you're not here to kiss goodnight
I promise
I will kiss you in my dreams

I love you
and miss you
more than you know

Saturday, August 19, 2006

NIKMAT

Posted by Mar at 12:45 PM 0 comments
Segala yang dihasrat
tapi tak dapat
adalah nikmat
yang paling padat.


- A. SAMAD SAID, 1973 -

Monday, August 14, 2006

La..la..la..la..la..la

Posted by Mar at 1:52 AM 0 comments
Hati berbunga riang
Tersenyum seorang

Thursday, July 20, 2006

In Memory of Beloved Grandmother - Puteh bt Idris (30 January 1929 - 12 July 2006)

Posted by Mar at 11:30 AM 0 comments
Nenek gone
Left a vacuum in our heart
Searching and seeking for happiness
No more tears and laughter around us
No more grumble and nagging around us

Nenek gone
The day moonlight shone brightly at night
The day full moon going to be hidden
Hidden in the day of sadness
Hidden to seek the truth of life

Nenek gone
We'll never heard her cried of sadness anymore
We'll never heard her pain of sickness anymore

Nenek gone
Carried happiness, sadness and sickness away from us
Buried to complete her journey of life
To close the book of her life

Nenek gone
And all of us will be missing her


-AlFatihah-




Ampang Jaya, Selangor
12 July 2006
 

.T.e.n.t.a.n.g.A.k.u.D.a.n.D.i.a. Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal