Friday, March 30, 2012

EDD + 1

Posted by Mar at 12:40 AM 17 comments

Zahra Khadeeja.
Isnin.
26 Mac 2012.
Hospital Selayang.
11.48 pagi.
2.98 kg.
48 cm.


Terima kasih atas doa-doa anda semua.
Published with Blogger-droid v1.7.4

Saturday, March 24, 2012

39w 6d

Posted by Mar at 5:45 PM 10 comments
Ya. Masih belum beranak. Esok genap masuk minggu ke-40. EDD 25 Mac 2012 dan saya masih bersenang-lenang di rumah.

Semalam check up terakhir dengan Dr. Roslan di Hospital Selayang. Berat badan saya masih naik. Dah nak beranak kan. Jadi makan memang tak kawal punya. Selagi tekak teringin, selagi tu la saya melantak. Orang-orang kat rumah ni pun melayan, maka seronoklah saya. Kencing, ok. Tapi BP macam biasa ting tong. Kali ni paling ting tong kot sebab nurse siap suruh rehat kejap kat ruang tamu/ruang menunggu yang siap ada surat khabar kat situ. Dah rehat beberapa minit, nurse panggil dan check BP lagi sekali. Dah ok. Lega. Semalam sebenarnya saya pertama kali dapat giliran nombor 1 tapi sebab sangkut kat kaunter nurse, maka saya jadi orang nombor dua yang jumpa doktor.

Masuk jumpa Dr. Roslan, dia cakap, "Laaa... bila nak beranak ni?" Dia letih tengok saya, saya lagi la letih dan penat menunggu tak beranak-beranak lagi ni. Tak larat dah nak panjat tangga kat sekolah tapi gigihkan juga demi anak bangsa. Cheewaahh. Doktor pun scan perut saya. Dia siap cakap perut saya dah besar sangat dah. Mahunya tak. Berat baby pun sekarang dah 3.4kg. Semua nampak ok dan normal. Rekod bacaan BP yang saya catat pun doktor kata ok. Dalam lingkungan normal. Tapi baby masih belum engage walaupun kepala memang dah di bawah. Rasanya puas dah berjalan naik turun tangga kat sekolah, tak turun-turun jugak lagi rupanya.

Dalam masa seminggu akan datang ni, kalau ada tanda-tanda bersalin macam keluar darah atau keluar air ketuban atau sakit contraction atau pergerakan baby kurang, maka kena masuk wad terus. Tapi kalau tak ada apa-apa juga, 1 April 2012 saya perlu serah diri di wad untuk proses induce pada 2 April 2012. Dah dapat surat kemasukan ke wad dah pun ni. Kalau lepas 3 dos ubat induce tak ada progress juga, mungkin kena zassss.

Balik dari hospital semalam, saya, suami dan Mak pergi makan. Dalam perjalanan balik saya rasa tak sedap badan dan kepala macam weng sikit. Sampai rumah saya check BP. Memang dah dua minggu saya monitor BP sendiri di rumah setiap hari, pagi, tengah hari, petang dan malam. BP saya masa tu tinggi. Atas dan bawah tinggi. Selalu normal jer. 4 ke 5 kali saya check tetap sama. Panik juga saya masa tu. Saya naik bilik, rehat kejap. Mandi. Solat. Baring. Pukul 8.10pm, suami check BP saya, masih tinggi. Suami suruh catat dalam buku merah. Saya masih rehat sambil baring. Pukul 11.30pm saya check lagi sekali sebelum tidur. Alhamdulillah dah normal. Pagi dan tengah hari tadi pun check dah normal. Syukur sangat. Badan dan kepala pun dah ok.




Moga Allah permudahkan segalanya. Semoga Allah selamatkan saya dan anak yang dikandung ini. Semoga anak saya lahir dengan sihat, sempurna dan selamat. Semoga saya dapat melalui pengalaman getir ini dengan tabah dan kuat. Moga Allah selamatkan kami berdua.

Di sini, saya mengambil kesempatan untuk memohon ampun dan maaf kepada semua jika saya ada melakukan sebarang kesalahan yang mengguris perasaan anda semua. Saya mohon agar semua dapat mendoakan saya dan anak ini selamat.

Terima kasih.

All About My 1st Year

Posted by Mar at 11:02 AM 12 comments

Dah redeem. Baru sampai tadi :-)
Published with Blogger-droid v1.7.4

Wednesday, March 14, 2012

Terjebak akhirnya

Posted by Mar at 9:57 AM 2 comments

Baby's First Year Record Book


Masa mula-mula keluar dulu ada juga teringin nak beli. Tapi bila fikir balik, macam membazir jer nanti. Takut macam tu beli macam tu juga terperap. Macam la saya ni rajin sangat.

Semalam baca Kekda punya blog. Kekda dah beli. Saya masih tak rasa nak beli pun lagi.

Pagi ni rasa bosan sangat. Mak dengan Abah nak pergi Tabung Haji. Saya pun menggedik la nak ikut sebab bosan dah duduk rumah. Kalau keluar boleh la jalan-jalan bersenam kononnya.

Saya pun sms la Encik Suami nak minta izin. Memang dia izinkan tapi bunyi sms tu saya tau la dia macam tak berapa restu. Saya sedikit merajuk dan menitis la air mata Syawal sekejap.

Ubat hati yang luka apa ya? Shopping laaaaa. Terus saya register MilkADeal. Dan dan tu juga saya beli buku tu. Puas hati. Hati pun gembira kembali.

Sunday, March 11, 2012

Gembira dan duka

Posted by Mar at 5:09 PM 3 comments
Dalam kegembiraan harus simpan sedikit ruang untuk kedukaan.

Dalam kedukaan harus simpan sedikit ruang untuk kegembiraan.

Kehidupan adalah sesuatu yang perlu dilalui dengan penuh kenikmatan, kewajaran, kekuatan dan kesabaran.

Dalam gembira mahupun duka, sesungguhnya Allah sentiasa di samping kita semua.
Published with Blogger-droid v1.7.4

Saturday, March 10, 2012

Minggu ke-37

Posted by Mar at 12:15 AM 0 comments

Minggu ke-37, 6 hari. Hari Ahad genaplah 38 minggu.

Pergi hospital jumpa nurse yang sama nama dengan saya. Sangat teruja. Jarang jumpa orang yang sama nama dengan saya. Siap ambil gambar bagai. Hahaha. Sengal kan. Kesian nurse tu kena paksa ambil gambar.

Petang tadi sebenarnya sampai hospital lewat daripada biasa sebab suami lewat keluar dari pejabat. Tapi alih-alih dapat nombor 3. Awal pula jadinya. Ok la tu. Rezeki hari ni.

Doktor kata kepala baby memang dah di bawah tapi belum engage lagi. Tak ada tanda-tanda akan bersalin dalam waktu terdekat ni. Tapi berat baby tadi dah 3.08 kg. Seram ok. Berat benar.

Doktor suruh saya catat bp setiap hari untuk pagi, tengah hari, petang. Kalau tinggi sentiasa (above normal) atau keluar air ketuban atau keluar darah atau baby kurang bergerak atau apa saja tanda-tanda bersalin, wajib kena terus serah diri di wad bersalin. Tadi doktor check juga aliran darah dalam tali pusat. Doktor kata ok. Normal.

Next appointment lagi 2 minggu. Kalau masih belum bersalin.

Semoga semuanya selamat. Semoga Allah melindungi dan memberkati segalanya.

 

.T.e.n.t.a.n.g.A.k.u.D.a.n.D.i.a. Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal