Sunday, January 29, 2012

Seafood Alfredo

Posted by Mar at 8:20 AM
Entri ini khas untuk Yannie.

Alkisahnya saya teringin sangat nak makan spagetthi bila Kekda up status FB dia pasal teringin nak makan spagetthi hari Khamis lepas. Pengaruh FB, twitter dan blog sangat kuat ok. Saya suka spaghetti yang creamy. Lagi creamy lagi best. Bab menambahkan lemak memang kepakaran saya.

Spagetthi yang paling sedap dan lemak berkrim yang pernah saya makan dijual di Strawberry Fields Cafe. Seafood carbonara kalau tak silap saya nama menunya. Seafood dia letak sangat banyak. Kuah pun melimpah ruah. Memang puas la makan. Kali terakhir saya makan di situ rasanya 2 atau 3 tahun dulu.

Bila dah teringin nak makan sangat benda ni hari tu, terfikir juga nak ajak suami pergi sana. Tapi rasa macam tak berbaloi pula. Pergi jauh-jauh, makan sepinggan. Melibatkan kos yang tinggi tu. Minyak lagi.

Jadi saya buat keputusan untuk masak sendiri. Teringin punya pasal sanggup tu nak masak padahal dah 2 bulan rasanya saya tak masak hatta nak masak air pun kadang-kadang saya mengelat. Pergi la Jusco cari barang untuk masak.

Operasi memasaknya pagi semalam. Macam berjanji pulak dengan Yannie bila tengok dia up entri ni. Sebab dah janji dengan Yannie nak share tentang resepinya di blog, maka inilah spagetthi lemak berkrim saya. Tadaaaaa.


Resepinya saya ambil daripada sini. Terima kasih, Adieha atas resepi yang sedap itu.

Memang itu resepi Seafood Alfredo. Tapi hentam saja la kan. Janji ada rupa dan rasa carbonara. Janji lemak berkrim. Dan yang penting memuaskan nafsu tekak yang melampau ni.

Untuk lauk dalam sos tu, selain seafood saya letak juga isi ayam dan daging sebab suami tak boleh makan seafood sangat. Dia ada resdung. Tak senang duduk dia nanti.

Kepada Yannie, selamat mencuba!

Bagi saya dah cukup lemak berkrim dah. Rasanya faktor utama yang buat sos jadi pekat dan lemak berkrim ialah susu segar, whip cream, grated parmesan cheese dan tepung jagung.

Suami makan bertambah. Mak cakap rasa lebih kurang macam Strawberry Fields Cafe punya. Eheeeemmmm.

2 comments on "Seafood Alfredo"

yannie bunny on 12:24 PM said...

Mar....! Tima kasih..!!! Sy n hubby pn suka sgt mkn kt strawberry fields. Syokkk kn.. Maybe kita blh berjanji la mkn skali kt situ one day ;)

Bc pn dh salivating. Wajib try ni. Thanks again mar. Bila buat nnt sy up entry k ;)

Mar on 6:03 PM said...

Berkurun dah tak makan kat strawberry fields. rindu rasa. insyaallah one day :)

Nanti dah try bagitau tau.

 

.T.e.n.t.a.n.g.A.k.u.D.a.n.D.i.a. Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal