Sunday, January 22, 2012

Air kencing atau air ketuban?

Posted by Mar at 1:50 AM



Pukul 5.00 pagi tadi. Sedar-sedar cadar dan kaftan basah. Buat tak tau. Cuba berlagak tenang. Terlepas kencing atas tilam kot. Bergegas pergi tandas sebab asalnya tersedar sebab nak kencing. Masuk tandas terus kencing. Kencing warna kuning pekat warna ala ala teh o cair.

Masuk bilik. Buka kaftan. Cium kaftan dan cadar. Tak ada bau hancing. Tapi basah. Jernih. Saya keliru. Air ketuban ke air kencing?

Saya kejut suami. Suami mamai. Saya suruh dia cium kaftan dan cadar tapi dia tak mahu. Dia suruh saya tanya Mak. Saya turun kejut Mak. Mak pun mamai tapi jawab tak ada bau.

Lepas tu saya dan suami gigih cari maklumat tentang air ketuban kat Google. Akhirnya, saya dan suami ambil keputusan untuk ke hospital supaya hati lebih tenteram dan tak tertanya-tanya.

Tapi tak ada la tergesa-gesa terus pergi. Pergi mandi dulu. Solat Subuh. Mengaji satu surah. Suami sambung tidur kejap. Saya menghadap komputer menyiapkan minit mesyuarat sekolah (sempat lagi tuuu... sangat dedikasi ok).

7.45 pagi kami keluar rumah. Breakfast di Desa Pandan. Lepas tu pergi Pudu ambil barang customer suami. Dah selesai baru la bertolak ke Hospital Selayang.

Sampai Hospital Selayang dalam pukul 10.00 pagi. Terus ke kaunter pertanyaan Dewan Bersalin. Cerita serba sikit sambil nurse tu tengok buku merah. Kemudian dia suruh naik ke Dewan Bersalin di Tingkat 5. Sampai kaunter Dewan Bersalin, bagi buku merah. Masuk dalam bilik, nurse mengadap saya untuk check BP. Mencanak-canak naik sampai atas jadi 180. Susah hati la kot pasal si kecik kat dalam ni. Tapi lepas nurse tu sembang-sembang mesra, suruh saya tarik nafas dalam-dalam, barulah BP turun jadi 128/68. Alhamdulillah.

Doktor pelatih tanya macam-macam soalan. Dia sangat excited nak tahu sejarah saya dengan Prof. Dato' Dr. Hamid Arshat. Dia tak berani usik saya apa-apa sebab saya pesakit FPP Dr. Roslan. Dia kena rujuk pada MO. MO pulak kena call rujuk pada Dr. Roslan sebab Dr. Roslan ada kerja kat bawah, tak ada kat wad.

Lepas tu MO nama Dr. Jane masuk. Dia pegang dan tekan sikit perut untuk kenalpasti kedudukan baby. Kemudian, dia scan tengok baby. Baby dah tak melintang tapi songsang. Kepala kat atas, kaki kat bawah. Kejap-kejap dia keluar call beritahu Dr. Roslan. Dr. Roslan suruh dia check kandungan air ketuban. Bila saya tanya, dia kata masih banyak. Lepas tu dia masuk satu alat di kemaluan saya. Untuk check apa saya tak pasti. Tapi agak sakit la masa dia masukkan tu. Dah masukkan alat tu, dia suruh saya batuk dua tiga kali.

Lepas tu dia keluar lagi call Dr. Roslan. Bila dia masuk semula, dia kata kejap lagi Dr. Roslan naik. Mungkin saya akan kena tahan di wad untuk masukkan antibiotik.

Bila Dr. Roslan sampai, dia scan saya lagi sekali. Dia pun cakap air ketuban banyak lagi. Dia buat keputusan suntik ubat untuk matangkan paru-paru baby sebagai persediaan kalau-kalau baby keluar awal. Dia suruh masuk wad untuk observation tapi saya kata kalau observe sendiri kat rumah tak boleh ke? Dia kata boleh tapi pagi esoknya kena datang untuk suntik lagi sekali. Lepas tu kena jumpa dia lagi hari Jumaat di klinik pakar. Saya pun setuju.

Lepas nurse suntik kat vontots, kami pun balik. Kena suntik tu sakit jugak. Tapi sakit kejap jer.

Air kencing ke air ketuban? Wallahualam. Yang pasti saya senang hati sikit sebab dah pergi hospital jumpa doktor. Harap-harap si kecik saya ni selamat kat dalam.

Doakan kami ya.
Published with Blogger-droid v1.7.4

5 comments on "Air kencing atau air ketuban?"

Miracle of Qaseh on 8:34 AM said...

semoga mommy n baby sehat..

Mar on 9:31 PM said...

Thank you

yanmaneee on 8:22 PM said...

curry 6 shoes
jordans
yeezy
kobe 9
jordans
kyrie 4
hermes handbags
fila shoes
nike kd 11
adidas nmd

Unknown on 1:48 PM said...

aaa replica bags high quality replica handbags high quality replica handbags

Unknown on 5:19 PM said...

have a peek here Ysl replica handbags click to read more replica gucci click this site Louis Vuitton replica Bags

 

.T.e.n.t.a.n.g.A.k.u.D.a.n.D.i.a. Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal