Tuesday, November 29, 2011

Risau, seram dan macam-macam

Posted by Mar at 10:57 PM 0 comments
Jarang saya cerita tentang susah hati saya. Kesedihan saya. Kerisauan saya. Masalah saya. Semua tu bersilih-ganti dalam fikiran saya.

Tentang peribadi saya. Keadaan suami saya. Kesihatan saya. High bp yang merisaukan. Kesihatan dan keadaan si kecil. Macam-macam la. Kadang-kadang saya rasa tak tertanggung. Tangisan saja jadi teman walau saya tahu tak elok untuk si kecil di dalam ini. Namun apalah daya saya. Hanya tangisan mampu meredakan kekacauan jiwa saya.

Sebagai manusia yang lemah pastilah kita diuji dengan pelbagai perkara. Ada kelebihan. Ada kekurangan. Kita tidak mampu untuk memiliki kesemuanya. Namun pastinya kita mesti bersyukur dengan nikmat yang ada. Kita mungkin kurang di sini tetapi lebih di sana. Allah Maha Adil.

Sebab itulah saya cuba mengabaikan segala kesedihan dan mensyukuri segala kegembiraan yang melingkari kehidupan saya.

Paling merisaukan adalah keadaan si kecil di dalam ini. Sihatkah dia? Sempurnakah dia? Saya khuatir. Namun, jika difikirkan kembali, mengapa mesti saya risau tentang perkara yang di bawah ketentuan Allah? Walau apa pun yang berlaku, semua kan kuasa Allah.

Oleh itu, saya hanya mahu menikmati dan menghargai segala nikmat yang Allah kurniakan pada saya ketika ini. Apa yang akan terjadi akan datang bukan kuasa saya tetapi kuasa Allah. Semoga saya tabah dan kuat menghadapi hari ini dan hari-hari akan datang.

Usaha. Doa. Tawakal.
Published with Blogger-droid v1.7.4

Seram

Posted by Mar at 8:53 PM 0 comments

Sejak dua menjak ni rajin juga window shopping. Saja jalan tengok barang baby. Tinjau-tinjau kat mana jual murah.

Petang tadi singgah Fabulous Mom kat tepi MRR2 Hulu Kelang. Ramah pulak sales assistant dia. Dia tanya saya, "Pregnant ke? Dah berapa bulan?" Bila saya cakap nak masuk 6 bulan, dia agak terkejut.

Saya tak salahkan dia. Memang tak ketara pun kebuncitan saya ni. Buncit lemak memang sejak azali. Jadi, pregnant tak pregnant sama jer. Sekarang pun masih sarung jeans lama dan t-shirt longgar biasa jer kalau keluar.

Yang buat saya seram, dia psiko saya. Dia kata, sekarang dah boleh dah beli barang sikit-sikit. Takut bersalin awal. Daripada nak tengok-tengok terus saya dan-dan tu rasa nak membeli. Betul juga cakap dia.

Kononnya saya nak mula membeli tahun depan jer bila dapat dividen ASB. Sebab seram punya pasal, saya beli la juga sebab hal-hal macam ni bukan boleh dijangka.

Tapi saya tak beli kat Fabulous Mom. Mahal sikit la kat situ. Lepas cuci mata kat sana, saya terus pergi One Baby World kat Taman Permata. Dah pernah cuci mata kat situ sekali. Jadi dah tau apa nak beli.

Hasilnya macam dalam gambar tu. Saya dapat 4 rompers, 6 stokin, 2 receiving blanket. Rompers dengan stokin tu satu set RM36.90. Receiving blanket tu satu RM10. Shopping pertama untuk baby hari ni, saya dah belanja RM56.90. Kira murah la kan sebab dapat 12 barang.

Baju-baju rasanya akan tambah lagi 6 pasang untuk cukupkan 10. Tak nak beli banyak-banyak. Cukup untuk guna dalam pantang jer. Nanti lepas pantang saya beli lagi yang lain.
Published with Blogger-droid v1.7.4

Sunday, November 20, 2011

Baby Expo Midvalley

Posted by Mar at 4:52 PM 3 comments

Saja jalan-jalan cuci mata.

Hampir terjebak nak beli Medela Freestyle plus ada gift apa tah. RM1888. Juga hampir terjebak nak beli Little Bean Warmer and Sterilizer. Harga RM150.

Akhirnya, tak beli apa-apa pun. Jalan-jalan collect free gift jer. Baru 5 bulan setengah. Rasa macam awal sangat nak beli apa-apa pun. Next expo 24-26 Februari 2012 kat Kuala Lumpur Convention Centre. Kat Midvalley 9-11 Mac 2012. Nanti tunggu la mana-mana warehouse sale ke. Masa tu la shopping ek. Harap-harap belum bersalin lagi masa tu.
Published with Blogger-droid v1.7.4

Monday, November 07, 2011

Hayunan emosi

Posted by Mar at 1:44 PM 4 comments
Hayunan emosi makin menggila.

Adakah kerana perubahan hormon?

Saya tak pasti.

Air mata sangat mudah mengalir.

Hati sangat mudah terusik.

Jiwa sangat mudah tertekan.

Emosi ini sangat terganggu.

Segalanya serba tak kena.

"Oh Tuhan kuberserah segalanya kepadaMu. Agar jiwa kutenang dengan bimbinganMu selalu."
Published with Blogger-droid v1.7.4

Saturday, November 05, 2011

4th day on Aldomet

Posted by Mar at 2:13 PM 0 comments

Wednesday, November 02, 2011

Not an easy pregnancy

Posted by Mar at 9:50 PM 6 comments

Sudah 19 minggu.

Kerisauan saya tentang bp yang ting tong kini telah menjadi igauan ngeri.

Check-up semalam, bp saya 135/102. Kalau sebelum ini ting tong dan masih terkawal, tapi kini doktor bekalkan Aldomet untuk membantu menurunkan tekanan darah saya. Hujung tahun dengan macam-macam beban tugas mana mungkin saya bertenang tanpa bantuan ubat. Fikir positif. Ubat ini supaya saya dan si kecil tidak dalam situasi bahaya.

Tekanan darah yang tinggi bukan sahaja membahayakan ibu malah turut membahayakan si kecil. Saya perlu jaga pemakanan. Elakkan makanan berminyak. Kurangkan pengambilan gula.

Please pray for me and my little one.

P/s Doktor kata nampak macam baby girl :-)
Published with Blogger-droid v1.7.4
 

.T.e.n.t.a.n.g.A.k.u.D.a.n.D.i.a. Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal