Wednesday, March 08, 2006

Memori Coliseum yang Melalut ke Kisah Lain di Tahun 80-an

Posted by Mar at 7:25 PM
Kali pertama jejak kaki ke panggung wayang. Tahun 1984. Umur aku baru mencecah 3 tahun. Filem pertama yang aku tonton di panggung wayang. Filem Azura. Ini semua gara-gara gila dan angaunya Mak dan Busu pada Jamal Abdillah. Penyanyi pop yang paling kacak dan popular zaman 80-an. Selain Jamal, ada Fauziah Ahmad Daud. Ada sarjan misai lentik. A. Galak namanya. Jadi ayah yang garang. Ada Yusni Jaafar yang jadi makcik yang garang. Ada M. Rajoli yang jadi bos yang garang. Baru aku perasan banyak orang garang dalam filem Azura ni.

Kali pertama jejak kaki ke panggung wayang. Coliseum nama panggungnya. Coliseum jadi pilihan bukan sebab sistem bunyinya yang mantap. Bukan juga sebab di situ ada dijual jagung pop manis yang sedap. Yang aku ingat di Coliseum cuma ada mamat dan minah bawa bakul mengusung burger dan air kotak sambil memekik "Burger! Burger! Air kotak! Air kotak!" Yang aku pasti Mak dan Busu nak sangat menonton di Coliseum sebab Coliseum letaknya di depan Mun Long, syurga beli-belah wanita yang dah pun berkubur sekarang ni.

Kerana Mun Long, syurga beli-belah wanita itu letaknya di depan Coliseum, maka terlupalah Mak dan Busu yang mereka sebenarnya ada tiket nak menonton Azura di Coliseum. Kerana membeli-belah itu umpama berkhayal meninggalkan alam nyata seketika, maka kami terlewat sedikit masuk ke panggung. Tersuluh-suluhlah jejaka India mencari tempat duduk kami yang sedang angau mahu menatap Jamal Abdillah. Waktu kami masuk, Azura sudah dilanggar kereta. Nasi yang dibawanya dah bertabur di atas jalan sambil menangis menjerit nama Mak Long. Bila filem Azura ditayang di televisyen, baru aku tahu rupanya kami bukan masuk lewat sedikit tapi lewat banyak sebenarnya.

Rentetan kali pertama menonton Azura di Coliseum, lepas itu aku mula kenal panggung Odeon dan Federal. Zaman 80-an mana ada TGV atau GSC. Sangat nostalgia. Sekarang Coliseum hanya tayang filem Tamil. Odeon dah jadi arked membeli-belah. Federal dah lama berkubur.

Lain-lain tak dapat lagi aku ingat. Namun yang paling aku ingat adalah kelazatan jagung pop manis, burger dan air kotak yang diusung dalam bakul oleh mamat atau minah yang menjerit, "Burger! Burger! Air kotak! Air kotak!"

Dulu-dulu di kawasan rumah aku ada budak kecil yang berniaga nasi lemak dan kuih. Strategi pemasarannya pun menggunakan jeritan nyaring. Tapi jeritannya lagi menarik sebab dia menjerit sambil berlagu, macam menyanyi, "Nasi leeeeeeemaaaaaaaakkkkk!Kuiiiiiiihhhh!Kuiiiiiihhhh". Pakcik jual sate naik motor pun guna strategi yang sama. Tapi pakcik jual sate berniaga waktu malam saja. Entah kenapa aku rindu suasana ini semua.

Ini memori tahun 80-an. Tahun 80-an adalah tahun paling hebat dalam hidup aku. Ah, rindu.

0 comments on "Memori Coliseum yang Melalut ke Kisah Lain di Tahun 80-an"

 

.T.e.n.t.a.n.g.A.k.u.D.a.n.D.i.a. Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal