Sunday, October 30, 2005

Bila Raya Menjelma

Posted by Mar at 9:59 AM
Bila Raya datang ada saja masalah yang perlukan duit lalu-lalang di depan mata aku. Sengaja menonjolkan diri cuba menarik perhatian. Kadang-kadang rasa seperti sungguh celaka. Hah, kasar sungguh bunyinya kan. Sejak kebelakangan ni celupar sungguh mulut aku. Mungkin mulut aku ni perlu dicubit sampai merah macam yang Mak pernah buat masa zaman aku masih memakai pinafore sekolah warna biru tua dulu tiap kali aku tersebut perkataan "bodoh" bila bersembang dengan Nor (yang sekarang kerja di Perpustakaan Negara Malaysia, Jalan Tun Razak). Nor, aku rindu zaman kita gaduh-gaduh, tarik-tarik rambut, baling-baling pasir, main konda-kondi, main batu seremban, panjat pokok ambil buah belimbing, ambil buah ceri. Rindunya aku pada zaman tu Nor. Zaman-zaman tu tak kira hujan, panas berdenting, ribut taufan kita tetap dok seronok dengan aktiviti entah apa-apa tu kan.

Kelmarin, satu-satunya kasut elok yang boleh aku pakai ke pejabat telah terkopak tapaknya. Sudah terlalu nazak. Hanya menunggu masa saja. Aku ambil cow gum, sapu pada tapak kasut. Ketuk-ketuk sikit. Aku selamat sampai rumah dengan jaya & gayanya. Semalam aku pakai lagi kasut tu. Dan tapaknya tertanggal lagi. Mungkin kali ni aku perlu hantar ke wad ICU.

Bukan aku tak mahu hantar kasut tu pada Abang Indon tukang kasut. Aku malu sebenarnya. Bulan lepas aku ada hantar kasut untuk dibaiki tumitnya yang dah tertanggal. Tak sampai seminggu tumit tu tertanggal lagi tapi kali ni hanya sebelah sedang yang sebelah lagi masih mantap. Sudahnya sebab malu nak hantar pada Abang Indon tukang kasut dan takut nanti diejeknya aku (walau sebenarnya Abang Indon tukang kasut bukannya heran pun) bahawa aku ni berat sebelah sebab hanya sebelah saja tumit yang tertanggal, aku hanya biarkan kasut tu tersadai di belakang pintu. Dan hari berikutnya aku lanjan kasut yang satu itu hingga kali ini tapaknya pula tertanggal.

Mak kata, "Beli la kasut baru. Yang kedekut sangat tu kenapa?"

Bukan kedekut Mak. Berjimat. Kalau asyik beli kasut baru, bila nak kayanya supaya dapat beli kamera DSLR yang harga ribu-ribu tu. Simpan duit untuk beli DSLR tapi asyik kena jolok kad di ATM untuk beli kasut. Sungguh tak berbaloi.

Tak apa. Tengah hari nanti aku akan pergi jumpa Abang Indon tukang kasut dan minta bantuan kecemasan daripada dia. Aku harap Abang Indon tukang kasut tak balik Indon Raya ni. Aku doakan Abang Indon tukang kasut akan berjaya dan sukses macam Datuk Jimmy Choo. Amin.

0 comments on "Bila Raya Menjelma"

 

.T.e.n.t.a.n.g.A.k.u.D.a.n.D.i.a. Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal