Thursday, March 03, 2005

They surrender in the middle of the race??Why?

Posted by Mar at 11:46 PM

Yohanis & Bulan


Narin & Hanif

Explorace. Episod semalam adalah yang terakhir bagi pusingan pertama. Kali ni yang beradu tenaga ialah Yohanis & Bulan serta Hanif & Narin. Hanif & Narin ialah standby team yang menggantikan Aszmy & Faizah yang menarik diri.

Lokasi kali ni bertempat di Negeri Sembilan. Starting point ialah di Taman Seni Budaya, Muzium Negeri di Seremban. Yohanis & Hanif were taking Route 1 while Bulan & Narin were taking Route 2.

Route 1, dari Taman Seni Budaya, Yohanis & Hanif dikehendaki pergi ke Jelita Ostrich Farm dengan menaiki bas. Lari punya lari ke Terminal Bas, pusing punya pusing dalam Terminal Bas, diorang pun dapat naik atas bas untuk ke sana. Dalam bas, Yohanis kalut merayu-rayu akak dalam bas supaya bunyikan loceng untuk dia kalau dah sampai. Si Hanif sibuk pulak minta abang driver bagitahu dia kalau dah sampai. Gabra siut kalau terlepas, boleh meroyan dibuatnya. Hahaha.

Sampai di Jelita Ostrich Farm, mereka diberi soalan. Soalan untuk Hanif, “ Sukan Malaysia (SUKMA) yang keberapakah yang diadakan di Negeri Sembilan?”. Jawapan : Yang ke-10. Soalan untuk Yohanis, “Bunga apakah yang melambangkan identiti Negeri Sembilan?”. Jawapan : Bunga tanjung. Both of them failed to give the right answer. Padahnya, mereka perlu menunggang ostrich.

Seksa jiwa raga dibuatnya bila tengok diorang masa ni. Bayangkan ostrich yang agak bulat bentuk badannya dengan leher yang panjang, bila ditunggang, sahih la badan takkan duduk seimbang menyebabkan Yohanis jatuh beberapa kali di tengah jalan memaksa dia mengulang semula tunggangannya. Lain la kalau menunggang kuda, badan kuda panjang dan lebih tegap. Nasib menyebelahi Hanif kerana sampai ke garisan penamat dengan hanya sekali tunggangan walaupun ala-ala macam nak jatuh jugak la dia masa tu.

Sampai di garisan penamat, mereka perlu mencari kunci kandang di bawah rimbunan rumput-rumput kering. Sekali lagi dengan mudah Hanif berjaya mencari kunci tersebut dan malang seribu kali malang buat Yohanis yang terpaksa punggah dan punggah dan punggah lagi tapi tak jumpa-jumpa. Tapi aku rasa masa ni Yohanis sebenarnya hilang fokus sebab penat tadi tak habis lagi kot.

Dengan kunci yang mereka dapat tu, mereka dikehendaki membuka kandang ostrich dan memasukkan 2 ekor ostrich ke dalam kandang. Untuk task ini, Yohanis sekali lagi terpaksa menghadapi cabaran hebat bila ostrich tu taknak masuk kandang. Sahih ostrich yang dia dapat tu degil hingga membuatkan Yohanis tersangat la depress.

Selesai task di Jelita Ostrich Farm, Yohanis & Hanif menuju ke Stesen Komuter Seremban (kalo tak silap). Nasib baik la ada driver yang tolong hantar diorang ke sana, kalau kena basikal ke jalan kaki ke, mahu Yohanis mengamuk kat situ sebab marah dia dengan sang ostrich tadi pun tak habis lagi. Dari Stesen Komuter Seremban mereka membeli tiket untuk ke Stesen Nilai. Sampai di Nilai, mereka perlu ke sebuah balai polis untuk dapatkan basikal.

At last, terpaksa jugak berbasikal ke Nilai 3. Syurga beli-belah untuk wanita. Di Nilai 3, ada task menanti di Suria Silk House. Yohanis dan Hanif perlu mengalihkan 20 gulung kain dari lori ke dalam kedai dan menyusunnya di display area. Jangan korang ingat kain tu dalam gulungan yang kecik-kecik dan comel-comel jer. Satu gulungan kain jer beratnya hampir 20-30kg. Kalau 20 gulung dah berapa kilo tu. 400-600kg. No wonder Yohanis sampai cedera di kaki.

Selesai task di sana, mereka pergi pulak ke Kedai Permaidani Raja. Di sini, mereka dikehendaki mencari Golden Key di bawah setiap carpet dalam kedai tu. Kedai carpet tu besar maaaaa. Carpet dia pun banyak maaaaaa. Mau nangis tu nak cari. Selak punya selak sampai berselerak macam baru kena rompak la kedai tu dibuatnya. Agaknya dalam hati tokei kedai tu, nak ajer dia cekik budak berdua ni. Pekerja-pekerja kat situ sure la menyumpah sebab nak kena kemas balik karpet-karpet yang dah bersepah tu. Nasib ler. Tak dapek nak nolongnya (lokasi kat Negeri Sembilan, so, kena ada dialek Nogori sikit).

Dari Nilai 3, Yohanis dan Hanif berbasikal semula ke Stesen Komuter Nilai untuk ke Eagle Ranch Resort di Port Dickson.

Route 2, dari Taman Seni Budaya, Narin dan Bulan berlari ke KTM Seremban untuk menaiki komuter menuju ke Tiroi. Malang bagi Narin, walaupun meninggalkan Bulan jauh di belakang, tapi dek kerana komuter yang memang sejak azalinya lembab, last-last dia terpaksa naik komuter yang sama dengan Bulan. Sia-sia berlari bagai tak hendak tadi. Frust dibuatnya. Sabar, Narin. Aku faham kerana aku selalu mengalaminya. Mungkin masa tu kau rasa nak belasah driver komuter tu. Kan Narin kan?

Sampai di Stesen Tiroi, mereka berbasikal ke Kampung Pelegong. Sampai di Kg. Pelegong, mereka diberi soalan. Soalan untuk Bulan, “Berapakah panjang pantai Port Dickson?”. Jawapan : 18km. Soalan untuk Narin, “Datuk Mohamad Hassan adalah Menteri Besar Negeri Sembilan yang keberapa selepas merdeka?”. Jawapan : Yang ke-5. Dua-dua tak tau jawapan tapi belasah jer bagi jawapan jugak. Dan yang bestnya, jawapan-jawapan yang diorang bagi tu betul. Hebat. Mantap sungguh tembakan mereka.

Selesai menjawab soalan, Bulan & Narin perlu ke Ladang Getah Mat Dabal. Di sini mereka berdua dikehendaki mengutip 15kg getah beku / getah lantun. Narin mendahului di sini bila dia terlebih dahulu menyelesaikan task ini walaupun ketinggalan di belakang Bulan sebelum ini. Mungkin Narin teringat pesanan ibunya iaitu, “Bayangkan bau getah yang busuk ni bau duit”, menyebabkan Narin bersemangat menyelesaikan task tersebut serta meraih RM30 setelah menjual getah-getah tu. Malang buat Bulan kerana terpaksa berpatah-balik 3 kali kerana getah beku/getah lantun yang dikutipnya tak cukup 15kg.

Jauh meninggalkan Bulan, Narin terus menuju ke Stesen Komuter Tiroi. Sekali lagi Narin dilanda sakit hati yang terlampau bila komuter yang ditunggu-tunggu tak kunjung tiba. Ibarat menunggu kucing bertanduk, Narin sekali lagi rasa mahu menampar pula driver komuter tersebut (ni telahan aku jer ni sebagai penyedap rasa). Ditambah pula, waktu menunggu tu Narin ternampak Bulan sedang menuju ke Stesen Komuter Tiroi. Tapi akhirnya Narin menarik balik perasaan nak menampar driver komuter itu lalu timbul pula rasa ingin belanja driver komuter tu makan roti canai dan teh tarik kerana komuter tiba-tiba muncul dan terus meninggalkan Bulan yang tak sempat menaiki komuter tersebut. Kalau Bulan pandai, dia sepatutnya menarik perhatian driver komuter tu dengan aksi-aksi kelam-kabut dan berkejar-kejaran supaya driver tu tunggu dia. Kenapa? Tak percaya? Aku pernah buat apa. Berjaya taktik tu. So, sesiapa nak cuba, silakan. Tiada bayaran tambahan dikenakan.

Sampai di Stesen Komuter Seremban, Narin dan Bulan dikehendaki ke Pusat Latihan Asas Tentera Darat (PUSASDA) dengan menaiki bas. Kali ni mereka berdua terpaksa berdepan dengan kerenah driver bas pulak. Bas yang dinaiki Narin boleh berhenti lama (bukan sekejap) di stesen minyak untuk mengisi petrol. Bas yang hendak dinaiki Bulan pulak, sedang melakukan aktiviti apa tah (berehat-rehat sat kot) dalam bas dan belum lagi mahu bergerak sedangkan itulah satu-satunya bas yang boleh dinaiki. Dua-dua situasi ni aku pernah alami. Boleh terbakar jiwa dibuatnya. Nak-nak kalau aku dah memang lambat. Boleh meroyan maaaa. Hehehe.

Di PUSASDA, Narin dan Hanif perlu berlari mengelilingi padang kawad dalam keadaan yang panas terik dan kemudian mencari tag Explorace yang ada pada anggota-anggota tentera yang sedang buat latihan kawad tu. Ramai maaaaaaa, bukan 2/3 orang jer. Mau berpinar la nak cari mana tag tu. Tu belum lagi kena sergah dan tengking dengan abang askar yang sorang tu untuk mintak izin ambik tag. Boleh luruh jantung kalau kena tengking macam tu hari-hari. Kecut-kecut perut Narin masa tu.

Lepas dapat tag, kena cari pulak Golden Box dalam takungan air pancut di tugu peringatan Muzium Tentera Darat. Tengah-tengah panas macam ni, kalau berendam dalam air syok jugak. Itulah yang diorang terpaksa buat untuk cari Golden Box punya pasal. Selam punya selam barulah jumpa.

Dah jumpa Golden Box, kena pulak cari kad yang tertera nombor pendaftaran trak tentera dalam terowong yang bisa memeningkan kepala tu gara-gara terdapat banyak sangat lorong-lorong sempit yang mengelirukan. Dengan adanya kad nombor pendaftaran tu, diorang pun cari la trak tersebut dan ditumpangkan untuk menuju ke Meeting Point di Eagle Ranch Resort.

Di Eagle Ranch Resort, Narin dan Bulan menunggu pasangan masing-masing. Hanif tiba dahulu menyebabkan Bulan tak keruan dan menangis kerana Yohanis tak muncul lagi. Task yang menanti di sini ialah mendapatkan dua dayung yang telah digantung di pokok. Cara mengambil dayung yang pertama ialah dengan membaling kapak ke arah tali dan menjatuhkan dayung tersebut. Cara kedua ialah memanjat tali dan menarik tali untuk menjatuhkan dayung tersebut. Cara kedua tu tersangat la mencabar hingga menimbulkan amarah dan kecewa Hanif. Dan di sinilah juga Yohanis dan Bulan membuat keputusan yang agak drastik dan mengejutkan iaitu menarik diri dari pertandingan kerana mereka merasakan tidak berdaya lagi untuk melakukan task tersebut.

Penarikan diri Yohanis dan Bulan secara automatik memberikan kemenangan buat Hanif dan Narin namun task-task yang berikut tetap diteruskan oleh Hanif dan Narin. Mereka berkayak ke Pulau Asam, mengambil 2kg “buah tanah”. Kemudian berbasikal ke Teluk Kemang, mengambil pelampung di tengah pantai, masukkan pelampung ke tiang dan akhirnya menuju ke Pantai Cahaya Negeri bertemu Daphne.

Tahniah buat Hanif dan Narin.

Jadi 6 pasangan yang akan ke pusingan kedua ialah Amir & Dani, Haslina & Vanessa, Malek & Faezah, Philip & Godwin, Azura & Azira serta Hanif & Narin. Congratulations!!

10 comments on "They surrender in the middle of the race??Why?"

Anonymous said...

Great aгticle! We are linking tο thiѕ great articlе on our site.

Keep up the gooԁ ωriting.
Visit my weblog :: Vapor Nine

Anonymous said...

If some one wants to bе updated wіth latest teсhnοlοgіes aftеr that he must be pау a visit thіs site and be up
tο datе every day.
Here is my blog post ... pikavippii

Anonymous said...

сеrtainly like уоur wеb sitе hoωeνеr уou need to check the sρelling on quite
a fеw of your ρostѕ. Many
of them are гife wіth spelling issues and I find іt very troubleѕome to inform the reаlity then again I'll definitely come back again.
Visit my site :: samsung galaxy s3

Anonymous said...

This blog was... hοw do you say it? Relevant!

! Finally I've found something that helped me. Thanks!
My web site ... forex charts live

Anonymous said...

Wе are a bunch of voluntеers and starting a
new scheme іn our community. Your sіte offeгed us with hеlрful info
to work on. You've performed a formidable job and our entire group might be thankful to you.
My web-site ... loans for bad credit

Anonymous said...

If you are going for beѕt contents like I
ԁo, simply visit this websitе daily ѕince it gives quality cοntents, thanks
Feel free to visit my web blog :: bad credit loans

Anonymous said...

Hellο mateѕ, its impгessiνe piece of writing regarding educationand fully defіneԁ, kеep
it up all the time.

Fеel free to surf tο my wеbpage instant cash loans

Anonymous said...

This is reallу inteгestіng, You're a very skilled blogger. I have joined your rss feed and look forward to seeking more of your magnificent post. Also, I have shared your web site in my social networks!

Also visit my webpage ... payday loans

yanmaneee on 1:17 AM said...

balenciaga shoes
timberlands
jordan 4
kyrie 3 shoes
jordan shoes
vans shoes
yeezy
supreme clothing
yeezy shoes
supreme clothing

Anonymous said...

yeezy
off white outlet
supreme
off white t shirt
supreme
hermes
supreme outlet
off-white
jordan shoes
golden goose sneakers

 

.T.e.n.t.a.n.g.A.k.u.D.a.n.D.i.a. Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal