Friday, February 25, 2005

Sepet yang Indah dan Menyenangkan

Posted by Mar at 1:22 AM


Aku menonton Sepet tengah hari semalam. Aku tengok Sepet bukan sebab mata aku sepet :). Aku sanggup pergi tengok Sepet sorang-sorang hanya kerana dua sebab. Pertama kerana Yasmin Ahmad. Kedua kerana Sharifah Amani.

Aku melangkah masuk ke TGV KLCC dengan harapan menggunung tinggi. Takut juga kalau kecewa maklum saja sebab kadang-kadang apa yang kita dengar hanya indah khabar dari rupa.

Hampir 2 jam di dalam panggung, aku keluar dengan tersenyum puas dan bangga. Kali ni aku tak malu mengaku ini filem Malaysia. Kau tengok filem ni kau akan nampak Malaysia. Bukan seperti kau pergi ke Purajaya tapi kau seperti berada di negara lain kerana sebahagian besar bangunan kerajaannya tak nampak langsung identiti Malaysia. Forget it. Ni dah masuk cerita lain.

Filem Sepet ialah filem tentang kita. Tentang apa yang kita buat hari-hari. Dalam filem ni kau takkan dengar dialog skema seperti “Saudari, boleh saya berkenalan dengan saudari?” atau “Statistik menunjukkan bahawa ramai pengedar VCD haram terdiri daripada gangster bla..bla..bla..pungkok hang” atau “Malam ini sungguh indah. Bintang-bintang bercahaya. Bulan tersenyum bla..bla..” Yang kau dapat lihat dan dengar ialah dialog-dialog yang biasa kau dengar hari-hari. Ringkas, padat dan bahasa tubuh yang sudah cukup buat kau turut sama merasai jiwa dan perasaan watak-watak dalam filem ini. Sepet akan buat kau menangis dan juga ketawa.

Menonton filem Sepet, aku menangis dua kali. Pertama, bila Orked balik ke rumah dengan hampa, sangat risau dan sangat sedih bila gagal mengesan Jason di mana-mana. Kedua, bila Jason berpesan pada Yam (Adibah Noor) supaya memberitahu Orked yang dia sayangkan Orked.

Sepet ialah filem Malaysia. Jujur. Tidak berpura-pura. Sangat dekat di hati kita. Filem ini ada jiwa. Ada rasa. Ia segar. Ia hidup. Ia tidak kaku, tidak beku, tidak mati. Ia bukan filem plastik. Ia penuh dengan rasa cinta dan kasih sayang. Ia tentang realiti kehidupan. Filem ini sangat Malaysia. Aku suka. Sangat suka. Kalau kau rasa filem Ada Apa Dengan Cinta itu filem cinta yang hebat. Sepet is much more better than that.

There’s only two things that keep annoying me. First, a group of women @ makcik-makcik behind my row asyik dok bergelak-ketawa sepanjang menonton filem tu. Scene yang tak sepatutnya ketawa pun depa dok ketawa terkekeh-kekeh. Sekejap-sekejap, eeeeeee...ooooo..uuuuu. Sangat menyakitkan hati aku.

Second, sampul surat Ah Loong @ Jason kepada Orked bertukar-ganti. Dua kali. Mula-mula masa mak Orked bagi surat pada Orked (masa tu Orked baru balik dari mencari Jason), sampul suratnya lain. Masa Orked nak baca surat tu dalam bilik, sampul suratnya jadi lain. Second,surat lain pulak, masa Orked ambik dari laci, sampul suratnya lain. Masa dia nak baca surat tu dalam kereta on the way ke airport, sampul surat bertukar jadi lain. Tapi bagi aku tu perkara kecil jer berbanding kehebatan sebenar filem ini. Kesilapan kecil macam tu masih boleh dimaafkan. Cuma aku hairan jugak kenapa mata aku tajam sangat semalam? Sebab aku pakai contact-lens baru kot. Hehehehe.

Aku sangat suka suka intro filem ini. Aku suka scene duduk di bus stop berserkup kepala dengan plastik dalam hujan. Aku suka scene duduk di hujung jeti menghadap tasik. Aku suka scene duduk beramai-ramai di tangga menyikat rambut. Aku suka scene Jason mencari bunga kesukaan Orked. Banyak yang aku suka. Mungkin aku perlu menonton sekali lagi sebab aku tak puas menonton hanya sekali. Kali ni aku akan pastikan makcik-makcik tu tak ada dalam panggung :).

Go and watch this film and you’ll know how I feel. Perasan yang sangat indah dan menyenangkan :).

0 comments on "Sepet yang Indah dan Menyenangkan"

 

.T.e.n.t.a.n.g.A.k.u.D.a.n.D.i.a. Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal