Friday, January 28, 2005

Tebang = Terbang ?

Posted by Mar at 3:47 AM

Kim & Lynn


Haslina & Vanessa

Episod kali ni aku tak teruja sangat untuk tengok sebab aku tengah dok syok khayal menggentel model Malacca’s shophouses yang beli kat Melaka hari tu. Ditambah pulak tiada jejaka handsome mahupun cute yang boleh aku tenung dan renung untuk dibawa ke alam mimpi :), di samping tiada aksi sumpah-menyumpah atau sumpah-sumpah untuk aku gelakkan.

Anyway, episode kali ni ada 4 orang wanita. Girls Power!!!! Team Kim & Lynn dan juga team Haslina & Vanessa. Lokasi kali ni bertempat di negeri Pahang, negeri terbesar di Semenanjung Malaysia. Kim & Haslina were taking Route 1 while Lynn & Vanessa on Route 2. Basically, Route 1 (Taman Kenangan – Deerland – Gajah Kuala Gandah – Tekam Plantation Resort – Kuala Tahan Jetty) and Route 2 (Taman Kenangan – Pekan Sari - Kampung Bangau Tanjung – Gunung Senyum – Kuala Tahan Jetty).

On Route 1, dari Taman Kenangan, Temerloh, Kim & Haslina menaiki teksi menuju ke Pekan Lama Lanchang. Sampai di sana mereka perlu mencari seorang mamak tukang gunting rambut untuk mendapatkan kunci basikal. Sejak bila mamak tukang rambut menawarkan khidmat sewa basikal yer? Mentang-mentang masuk TV, dan dan tu tambah perkhidmatan ek. Gila glamour dan gila kuasa sungguh mamak tu :)

Dari sana Kim & Haslina perlu berbasikal ke Deerland. Aku tak perasan berapa kilometer tapi yang pasti memang jauh berbelas kilometer la jugak. Kim nampak begitu yakin dan sungguh bertenaga. Muka Haslina nampak macam takut, nervous, letih, tak yakin. Everything. But one thing good about her, dia tak membenarkan keletihan, ketakutan dan segala macam perkara negatif lain menguasai dirinya. Dia terus memberikan semangat buat dirinya sendiri, “Stay focus”...her magic words.

Kim sampai dulu di Deerland. Haslina terlepas entance untuk ke tempat yang sepatutnya. Dia ketinggalan agak jauh di belakang. Ada soalan menanti kedua-duanya di sini. Both of them failed to answer the questions. Therefore, diorang kena mengeluarkan bunyi pelik sebagai memberi isyarat (isyarat apa aku tak sure) kepada rusa-rusa yang ada kat situ. For me, it’s not bunyi pelik la tapi macam vocal training dalam Akademi Fantasia dan Malaysian Idol tu, hehehe. Susah ni. Gila kuasa betul. Penyanyi pun nak jadi diorang ni. It seems like episode kali ni temanya GILA KUASA. Peserta gila kuasa, mamak tukang gunting rambut pun gila kuasa. Ada sapa-sapa lagi nak masuk senarai? :)

Habis task kat Deerland, Kim & Haslina menuju ke Gajah Kuala Gandah untuk memandikan gajah + mandi bersama gajah kat situ. Sungguh romantis mandi bersama gajah dalam bath tub (baca:sungai warna teh tarik) dengan aroma yang sungguh menusuk kalbu bak bersantai di hotel 5 bintang. Kan Kim? Kan Haslina? Hahaha. Setelah puas bermanja-manja dan lencun bersama gajah tu, mereka dikehendaki ke Tekam Plantation Resort, Jerantut.

Here, they have to perform a few tasks to get the Golden Key. Mereka perlu mendapatkan 2 tandan pisang, 50kg (hambik kau) buah cempedak (cempedak ke nangka ha?) dan 20 biji kelapa. Untuk dapatkan pisang, mereka perlu menebang pokok pisang tu. Si Kim boleh cakap, “Ooo...kena ‘terbang’ pokok ni?”. Nak jer aku jawab, “Haaa...terbangkan la pokok tu sampai kat KL. Lepas tu jalan kaki ambik buah pisang tu kat KL. Dah tu berenang bawak pergi Kuching pulak.” Sangat mencabar Explorace kali ni kan? Amazing Race pun kalah. Aiyoooooo..terbang dengan tebang tu are two different words la Kim oiiii.

Lepas dapat dua tandan pisang, nak kena ambik 50kg buah cempedak pulak. Time ni kesian betul dengan si Haslina. Macam nak pengsan dia mengangkat. Nasib ler kan. Nak sangat masuk Explorace, ha hambiiikkk, hehehehe. Lastly, kena mengait 20 biji buah kelapa. Lepas dah cukup semua diorang kena pergi ke Pusat Pengumpulan Buah untuk memastikan kuantiti buah-buahan yang mereka bawa adalah betul dan tepat. Malang sungguh buat Kim sebab buah cempedak yang dia ambik tak cukup 3kg. Nak tak nak walaupun sakit hati, terpaksa la dia patah balik ke dusun untuk ambik lagi buah cempedak tu. Pakcik yang jaga dusun tu sure bengang jer sebab dia dah siap kunci pagar dusun tu. Mungkin dah nak balik kot. Tak pasal-pasal kena bukak balik pagar tu semata-mata untuk 3kg cempedak. Tu laaaaa Kim...nak cepat sangat. Kan dah tersilap timbang (diorang kena timbang siap-siap masa kat dusun sebelum bawak ke pusat pengumpulan). Cuba bawak-bawak bertenang yer Kim. Tak dapek ler nak nolongnya.

Haslina meneruskan cabaran dengan mencari Golden Key di dalam salah satu buah cempedak yang ditempatkan di gerai yang ada di situ. Nasib menyebelahi Haslina. Dia belah buah yang pertama, dia dah jumpa Golden Key. Tapi aku pelik. Macam mana diorang masukkan Golden Key tu dalam buah tu ek? Hairan sampai tak boleh tidur malam aku dibuatnya memikirkan benda tu. Eeeemmmm... Ada sesiapa tahu?

On Route 2, dari starting point di Taman Kenangan, Lynn & Vanessa dikehendaki ke Pekan Sari (macam pasar pagi atau pasar tani) untuk berjumpa dengan salah seorang peniaga di situ. Puas la nak cari satu pasar tu. Takkan nak tanya sorang demi sorang kan? Mampuihh. Bila dah jumpa dengan orang yang dimaksudkan (kedua-duanya dikehendaki berjumpa dengan orang yang berlainan), diorang pun menumpang la naik motor akak tu untuk ke Kampung Bangau Tanjung.

Di Kampung Bangau Tanjung, Lynn & Vanessa perlu menangkap ikan patin. Susah jugak ek nak tangkap ikan tu. Siap terkangkang, terlentang, menyelam macam nak pergi snorkeling pun ada gayanya. Tapi snorkeling yang ini tak ada la nampak dasar laut yang cantik dengan ikan-ikan yang berwarna-warni macam kat Pulau Tioman tapi yang nampak lumpur-lumpur yang berkeladak jer la. Tiba-tiba aku terbayangkan masak lemak ikan patin. Eeemmm..yummy..yummy. Ada sesiapa nak belanja aku makan ikan patin?

Dari Kampung Bangau Tanjung mereka dikehendaki berbasikal ke Gunung Senyum. Berbelas kilometer jugak la nak sampai ke sana. Apa nak buat. SENYUM jer la kan. Baru menepati konsep. Sesuai dengan nama Gunung Senyum tu. Hehehe. Waktu atas basikal, Kim call Lynn. Lynn bagitau Kim, “My ‘good friend’ is coming". Masa promo Explorace dari minggu lepas lagi, aku dok ingat ‘good friend’ tu the other team members. Rupanya ‘good friend’ yang Lynn maksudkan tu ialah kawan baik setiap wanita yang pasti datang setiap bulan selama seminggu tu rupanya. Tapi memang respect sungguh dengan Lynn sebab dalam keadaan kecemasan yang tak terduga tu dia tetap relax, cool dan selamba buat flying fox, terjun dalam air, berlari ke sana ke sini, masuk celah lubang dalam gua, memanjat sana, memanjat sini. Kalau aku la jadi dia sure dah tak keruan dan hilang terus mood nak buat apa-apa pun (tu sebab aku tak masuk Explorace hehehehe).

Vanessa pula sepanjang di Gunung Senyum asyik tersenyum dan bergelak ketawa walaupun dia agak ketinggalan di belakang. She really enjoy the journey. Mungkin Vanessa adalah calon paling sesuai untuk menjadi model mempromosikan Gunung Senyum selepas ni. Kerajaan Negeri Pahang mungkin boleh ambil perhatian :). She's so sweet. Dah dapat Golden Box, mereka perlu ke Meeting Point di Kuala Tahan Jetty untuk bertemu pasangan masing-masing. On the way ke sanalah baru Lynn singgah sebentar di Shell untuk membeli ‘barang tu’ dan menguruskan dirinya sebentar.

Sampai di Kuala Tahan Jetty, Lynn & Vanessa terpaksa menunggu pasangan masing-masing sebelum meneruskan perjalanan ke Kampung Dedari iaitu sebuah perkampungan orang Asli. Haslina sampai dulu di Kuala Tahan Jetty dan terus berlari tak jejak tanah mendapatkan Vanessa untuk menaiki bot ke Kampung Dedari. Lynn agak gelisah dan risau menunggu Kim. Kim masa tu tengah sibuk menimbang dan membelah buah cempedak la tu rasanya. Tak payah la risau-risau Lynn. Kejap lagi sampai la tu :).

Di Kampung Dedari, kedua-dua kumpulan dikehendaki menyalakan api dengan menggesek-gesekkan tali pada sebatang kayu. Nasib baik kayu jer yang berasap bukan telinga diorang yang berasap walaupun sebenarnya hati membara jer sebab api tak gak menyala especially Kim & Lynn bila tengok Haslina & Vanessa dah berjaya menyalakan api. Selesai menyalakan api, mereka perlu membuka Golden Box menggunakan Golden Key untuk mendapatkan klu yang seterusnya.

Mereka perlu ke Finish Line di mana Daphne sedang menunggu di Mutiara Taman Negara. Bukan naik bot yer tapi diorang kena berkayak hingga nun jauh di sana.

Finally, Haslina & Vanessa adalah kumpulan yang pertama sampai di Finish Line dan seterusnya melayakkan mereka untuk ke Round 2 bersama Amir & Dani. Kim & Lynn nampak betul-betul frust sebab dari segi fizikal dan fitness memang mereka cukup bersedia dan lebih menonjol berbanding Haslina & Vanessa. Hanya sedikit kesilapan Kim waktu di Tekam Plantation Resort yang membuatkan team ini ketinggalan.

Satu yang aku belajar dari 2 episod Explorace yang dah berlalu ni ialah kekuatan fizikal bukanlah segala-galanya tapi yang penting ialah kekuatan mental dan fokus terhadap apa yang perlu dilakukan. Kalau korang perasan dah dua minggu peserta yang waktu di starting point cukup yakin, bersemangat dan nampak dominan berbanding kumpulan yang satu lagi, tapi bila sampai di penghujung terpaksa akur pada kekalahan. Kita tengok next week, will it be the same scenario?

0 comments on "Tebang = Terbang ?"

 

.T.e.n.t.a.n.g.A.k.u.D.a.n.D.i.a. Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal