Saturday, January 22, 2005

Sumpah Aku Sepak Kau!

Posted by Mar at 11:09 AM

Jes & Chum


Dani & Amir

Setelah berpuluh-puluh promo di televisyen, akhirnya yang dinanti pun muncul tiba. Destinasi pertama Explorace Season 2 kali ni bertempat di Sandakan, bandar kedua terbesar di Sabah. 2 kumpulan yang beraksi kali ni ialah Amir & Dani serta Jes & Chum. Aksi Jes & Chum waktu di starting point cukup yakin, bersemangat juga menggerunkan. Bukan menggerunkan penonton (tak, aku tak gerun langsung :). The other team mungkin gerun la sikit kot sebab muka diorang ala-ala pucat lesi toreh pisau pun tak keluar darah bila dihimpit-himpit dan diasak-asak dek kumpulan ni. They are saying something like “Gambatte...gambatte...(if I’m not mistaken, it’s a Japanese word means good luck)..bla..bla..bla..” sambil menghentak-hentakkan kaki yang bisa membuat seluruh Sandakan bergegar.

Starting point mereka ialah di Sepilok Orang Utan Rehabilitation Centre. Di situ mereka dilepaskan untuk memulakan perjalanan oleh seorang jejaka handsome yang kalau korang tengok sure jatuh hati sampai termimpi-mimpi, Toby (seekor orang utan yang comel). Jes & Amir mengambil Route 1 manakala Chum & Dani mengambil Route 2.

Basically, Route 1 (Sepilok – Batu Sapi – Selingaan Islad – Sim Sim Jetty) manakala Route 2 (Sepilok – Kampung Garinono – Gomantong Cave – Sim Sim Jetty). Mereka akan bertemu pasangan masing-masing di Sim Sim Jetty sebelum meneruskan perjalanan bersama hingga ke end point.

Route 1, Jes & Amir diarahkan untuk menuju ke Batu Sapi (a three-legged stone- famous landmark of Sandakan) dengan menaiki bas mini (bukan macam bas mini kat KL tu tapi rupa dia macam van). Amir hangin saja sama itu Jes sebab dia kata Jes asyik mengekor dia dan menumpang sekaki bila Amir sibuk bertanya dengan pemandu-pemandu di situ. Nak tak nak walau dengan perasaan sakit hati, mereka terpaksa berkongsi bas untuk pergi ke Batu Sapi. Waktu dalam bas, terang-terangan Amir tunjuk rasa sakit hatinya pada Jes. Amir cakap pada Jes, “Now you see my back right? You’ll see my back FOREVER.” Sampai di Batu Sapi, puas pulak nak cari duit tukar untuk bayar tambang pada pemandu. Yang diorang bawak RM50. Berkejar ke sana ke mari mencari duit kecil tak termasuk dalam task pun tapi mereka sungguh rela hati melakukan task tambahan walau tiada markah bonus untuk task itu. Nasihat aku buat peserta Explorace yang lain : Sila bawa duit kecik hatta duit syiling sepuluh guni pun tak apa...hehehe.

Sampai di Batu Sapi, masing-masing dikehendaki menjawab satu soalan. Jes ditanya tentang nama lain bagi Sandakan (jawapan : “the gateway to Borneo’s wildlife” atau “a getaway to a natures paradise”) manakala Amir diminta memberikan nama 2 spesis penyu. Both of them failed to answer the question dan dikenakan denda. Dendanya ialah merakamkan gambar 3 Batu Sapi yang ada menggunakan kamera polaroid yang sungguh besar gedabak itu. Rasanya tak susah sangat kot penalti ni cuma kena berkejar ke sana ke mari (boleh naik kenderaan lain) sebab 3 Batu Sapi tu bukan berada dalam satu kawasan yang sama. Siap semua gambar diambil, barulah klu seterusnya diberikan.

Route 2, Chum & Dani bertolak dari Sepilok menuju ke Kampung Garinono juga menaiki bas tapi bukan bas mini. This time, bas besar sikit dan mereka juga menaiki bas yang berasingan. Jangan ingat bas tu berhenti betul-betul di depan kampung tu tapi mereka terpaksa menapak sampai basah seluruh anggota badan (bukan ketiak saja yang basah :).

Sampai di Kampung Garinono, Dani ditanya apakah sungai terpanjang di Sabah (jawapan : Sungai Kinabatangan) manakala Chum pula diberikan satu perkataan yang pelik (Pongo Pygmaeus) dan dikehendaki memberitahu apakah ia (jawapan : Orang Utan). Again, both of them can’t answer the questions. Bahananya, diorang perlu memetik buah salak sebanyak 5 kilo. Jangan ingat petik buah salak (snake skin fruit) macam petik buah rambutan yer walaupun petik buah salak tak payah guna galah atau memanjat. Dibekalkan dengan sepasang glove, mereka berdepan dengan duri-duri yang bila-bila masa boleh menghiris-hiris tangan diorang. Kalau tak dibekalkan dengan glove rasanya lebih seronok aku melihat episode kali ini hehehehe. Cukup 5 kilo buah salak dipetik baru la mereka diberi klu seterusnya.

Route 1, dari Batu Sapi, Jes & Amir menuju ke Selingaan Island (tempat penyu bertelur, ala-ala Rantau Abang la ni tapi di Sandakan) dengan menaiki bot selama satu jam. Sampai di sana, mereka perlu mencari 3 telur penyu (bola ping pong sebenarnya) yang hilang (of course pegawai-pegawai di situ tidak merelakan telur-telur penyu di Pulau Selingaan didedahkan kepada risiko didera, diramas dan dipecahkan oleh 2 jejaka yang sudah hilang pertimbangan akibat kepenatan :). 3 biji telur itu ditempatkan di 3 tempat yang berlainan iaitu di Explorace Race Hatchery Egg (kena mengorek-ngorek pasir), Snorkelling Point (kena menyelam la pulak) and the Highest Point in the island (mendaki sebuah menara tinjau).

Di Explorace Race Hatchery Egg mereka perlu bermanja-manja dengan pasir-pasir bagi mencari telur yang hilang tu. Bukan mereka yang bernafas dalam pasir tapi tangan saja yang bernafas dalam pasir. Task yang ni sangat mudah macam kacang putih bagi Jes tapi sangat membengkakkan hati seperti makan bubur kacang hijau yang terlupa direbus oleh Amir kerana setiap kali dia mengorek pasir, bukan telur yang dia dapat tapi sekeping kertas, “Sorry, please try again.” Selesai ketiga-tiga task, barulah mereka diberikan Golden Box. Mereka juga perlu menyelesaikan word puzzle untuk mengetahui di manakah Meeting Point untuk bertemu pasangan masing-masing. The actual word is SIM SIM. So, mereka akan ke Sim Sim Jetty.

Route 2, dari Kampung Garinono, Chum & Dani perlu ke Gua Gomantong untuk mendapatkan Golden Key. Bukan di dalam gua tapi di luar nun di atas sana. Gayat tak gayat diorang kena tolak tepi. Panjat tetap kena panjat atau mereka sanggup disekeh oleh kawan masing-masing. Perjalanan yang mudah buat Dani tapi Chum mengambil masa 45 minit untuk mencari Golden Key yang dah diletak kat celah mana pun dia tak tau. Chum sungguh panas hati. Ketinggalan 45 minit di belakang sungguh memberi tekanan dan menggusarkan hati.

Seterusnya Chum dan Dani bertemu Jes dan Amir di Sim Sim Jetty. Dari sana mereka semua perlu ke Sandakan Tourist Information Centre (Wisma Warisan). Nak kena naik bas. Amir dan Dani meluru tanya cik abang konduktor bas yang sorang ni sama ada bas mereka pergi ke Wisma Warisan atau tak. Cik abang tu dengan confident suruh diorang tunggu bas di bahagian bertentangan. Sebijik bas pun tak nampak bayang kat situ. Amir dan Dani dah start merungut-rungut. Khuatir Jes & Chum akan merapati mereka. Di saat-saat genting tu cik abang muka confident tiba-tiba menghampiri mereka kata boleh naik bas diorang untuk ke Wisma Warisan. Haiyooooo, cakap dari tadi kan senang. Agaknya dalam hati Amir & Dani diorang mesti rasa nak tumbuk dan belasah abang muka confident tu. Tak baik, tak baik. Apa-apa pun terima kasih kat abang muka confident.

Dalam perjalanan ke Wisma Warisan...ooohhh, di sini aku tau siapakah sebenarnya jejaka-jejaka yang aku tuliskan dialog mereka dalam entry yang lepas. Nak aku tuliskan kembali? Ok, aku tulis tapi kali ni dengan nama jejaka-jejaka tu sekali.

Amir dalam kalut berlari-lari, tiba-tiba tunduk mengikat tali kasut. Dani bengang dan menjerit, "Kan aku dah cakap tadi, ikat mati la."

Amir yang mengikat tali kasut tadi panas hati, "Kasut aku kena air la bodoh!"

Sampai di Wisma Warisan, mereka dikehendaki menyiapkan patung-patung yang telah tersedia dengan pakaian Suluk-Suluk Tawi/Daling Daling. Bukan satu tapi dua patung. Satu patung lelaki dan satu patung perempuan. Masa yang diambil untuk menyiapkan patung perempuan sungguh lama dengan segala macam mak nenek accessories yang boleh buat pitam jejaka-jejaka ni menghadapnya. Mungkin mereka jatuh hati dengan patung perempuan tu kot hingga berat rasa hati nak meninggalkannya :). Kalau patung-patung ni boleh menjerit, confirm diorang meraung-raung satu Sandakan akibat dikerjakan oleh 4 jejaka ni. Patung ni siap berdiri, terlentang, meniarap dan yang kelakarnya siap tertanggal tangan. Cedera parah patung tu. Sadis.

Habis task di Wisma Warisan, mereka perlu mendapatkan Explorace Passport Stamp di 4 lokasi iaitu di Labuk Road Bus Station, Bulatan Replika Sarang Burung, St Michael & All Angles Church dan Sam Sing Kung Temple. Memandangkan Jes & Chum ketinggalan jauh di belakang, mereka mengatur strategi untuk pergi ke lokasi pertama, kedua, keempat dan akhir sekali barulah ke lokasi ketiga dengan harapan mereka dapat mengejar Amir dan Dani. Strategi mereka menjadi.

Keadaan Amir dan Dani agak tegang kerana Amir nampak sangat sudah terlalu keletihan telah ditekan oleh Dani agar lebih laju berlari. Keadaan bertambah tegang bila mereka tersalah jalan dan terpaksa berpatah-balik. Dalam keadaan tertekan inilah rasanya Dani telah bersumpah di hadapan Amir, “Kalau kita kalah ni, sumpah aku sepak kau!”

Tapi nasib sungguh menyebelahi Amir & Dani apabila mereka sampai dulu di Finish Line (English Tea House, Sandakan) manakala Jes & Chum di belakang hanya beberapa saat sahaja. They arrived at Finish Line almost at the same time.

Amir & Dani berjaya untuk ke Round 2. Selamatlah Amir dari disepak oleh Dani tapi tak tau la pulak kalau sumpah ni meliputi hingga ke akhir perlumbaan. Kalau ya, mampus ler ko Amir. Cadangan aku pada Amir : Berdoalah semoga Dani dimakan sumpahnya sendiri hehehehe.

0 comments on "Sumpah Aku Sepak Kau!"

 

.T.e.n.t.a.n.g.A.k.u.D.a.n.D.i.a. Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal