Friday, December 17, 2004

Mak Aku Dah Terima Menantu

Posted by Mar at 9:40 AM
Angin tak ada, ribut tak ada, tiba-tiba Mak aku dah terima menantu. Tak semena-mena segala bendul, tiang, pasak dan segala macam dah dilanggar (langkah bendul aku la tu). Mak sedih campur gembira. Sedih sebab majlis yang sepatutnya meriah dan dihadiri sanak-saudara tidak berlaku. Seolah-olah macam majlis ni dibuat sebab terdesak atau sebab kena cekup dengan JAIS. Dulu setiap hari dia akan balik tidur di rumah. Kemudian, dua tiga hari lepas tu dia tak balik. Musykil dan risau juga kenapa agaknya dia tak balik. Merajuk ke dia? Kemalangan ke dia? Lari dari rumah ke? Nak kata Mak dan Abah tak setuju dengan gadis pilihan dia, dia tak pulak pernah bawa balik tunjukkan pada kami. Alih-alih, tup-tup dia bawak balik isteri. Entahlah, Mak pun tak tau nak marah atau apa. Tak apa la. Yang penting dia selamat dan gembira serta dia pun dah selamat kembali ke rumah. Maaflah, sebab tak ada majlis kenduri untuk menghebahkan berita gembira ini.


Teratak indah kediaman pasangan dua sejoli @ pokok Mak aku.






Pasangan bahagia yang masih berbulan madu.


Burung ni dah bertahun-tahun tinggal di pokok Mak aku tu. Ada la dalam 2 atau 3 tahun rasanya. Sekarang dia dah berpasangan pulak. Setiap malam mesti dia akan balik ke rumah. Cuma kalau hujan lebat dia tak balik tapi keesokan harinya mesti dia akan balik juga. Kira dah jadi macam anak angkat dalam keluarga Encik Mokhtar. Adik aku la tu kiranya. Dulu masa dia mula-mula datang, dia kecil jer. Sekarang dah montel sikit sampai senget pokok Mak aku. Ada orang cakap mungkin burung ni bawa rezeki pada kami.

p/s Ada sesiapa tahu apa nama spesis burung ni?

0 comments on "Mak Aku Dah Terima Menantu"

 

.T.e.n.t.a.n.g.A.k.u.D.a.n.D.i.a. Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal