Tuesday, December 21, 2004

He is so rude!

Posted by Mar at 11:04 AM
Simpati terhadap apa yang berlaku pada saudari Norlida Abdul Rahman yang ditinggalkan tunang di saat-saat menghampiri hari bahagia. Apa yang dilakukan oleh bekas tunangnya, Hasmawi Hassan, pemain bolasepak Kedah tu memang kejam dan tidak berhati perut. Kenapa dia perlu bersetuju melangsungkan perkahwinan sedangkan hati berbelah bagi? Kenapa dia mesti tersenyum bersetuju dan gembira sedang hati langsung menafikannya? Kalau tak mahu katakan tak mahu. Kan itu lebih mudah daripada membiarkan perkara sebegini berlaku.

Ini tidak. Si lelaki lebih rela membabitkan kesemua ahli keluarga termasuk keluarga pihak perempuan untuk menerima aib dan malu. Bukan setakat malu, malah wang ringgit turut lebur begitu sahaja. Hari yang sepatutnya membahagiakan semua ahli keluarga menjadi medan linangan air mata dan mungkin juga pertikaman lidah serta luahan marah dan dendam. Itukah yang si lelaki mahu? Malah dia sendiri turut menerima akibat daripada perbuatan tak bertamadun itu (Hasmawi Hassan akan ditamatkan kontrak bermain untuk pasukan Kedah-Berita Harian, Selasa, 21 Disember 2004). Rasakan. Itu mungkin padah dan balasan yang harus diterima akibat membuat keputusan tanpa memikirkan hati dan persaan orang lain. Sekarang diri sendiri menanggung akibat. Tidak semena-mena hilang mata pencarian.

Buat saudari Norlida. Bersabarlah. Ini dugaan yang memang seperti satu tamparan buat saudari. Tetapi percayalah. Apa yang berlaku ini memang satu rahmat daripada Allah s.w.t. Bersyukurlah kerana perkara ini berlaku sebelum menjadi isteri si lelaki durjana itu. Terang-terangan telah terserlah bahawa dia bukanlah lelaki yang mempunyai ciri-ciri lelaki yang sesuai dijadikan suami dan nakhoda mengetuai kapal untuk melayari bahtera alam perkahwinan. Jika peristiwa hitam ini tidak berlaku dan dia terus dibenarkan menjadi nakhoda, mungkin saudari akan lebih menderita dan berendam air mata.

Semoga saudari terus tabah menghadapi hari-hari yang mendatang ini. Usahlah saudari risau. Gadis secantik dan semanis saudari ini pasti ramai jejaka yang lebih baik budi pekertinya sudi menghulur tangan memimpin saudari menempuh ke alam bahagia. Hanya masa yang akan menentukan. Saudari seorang jururawat, satu tugas yang mulia, yang sudah pasti sering berhadapan dengan saat-saat genting dengan pesakit setiap hari. Anggaplah ini salah satu daripada saat genting yang pernah saudari hadapi. Kuatkan semangat. Tabahkan hatimu.

Get lost with that man. He is so rude!

0 comments on "He is so rude!"

 

.T.e.n.t.a.n.g.A.k.u.D.a.n.D.i.a. Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal