Thursday, November 04, 2004

Melayu II

Posted by Mar at 10:43 AM
Dulu aku pernah tulis tentang keinginan aku nak tukar perkataan Melayu tu supaya jadi satu perkataan yang nampak lebih positif dengan harapan mentaliti dan sikap orang Melyu juga turut berubah. Klik sinidulu untuk baca entry aku tentang itu.

Dua tiga hari lepas aku baca majalah MASSA keluaran 8-14 Mei 2004 (sedih sebab majalah ni dah pun berkubur). Rupa-rupanya perkataan Melayu tu sendiri sebenarnya memang berasal daripada perkataan yang memang positif. Menurut artikel tu, sejarawan British mendefinisikan perkataan Melayu berasal daripada 'melaju' yang bermaksud cepat , deras, atau tangkas iaitu merujuk kepada sifat semulajadi orang Melayu dalam segala perlakuan seharian yang sentiasa cerdas berfikir dan pantas bertindak.

Aku dah tak mahu ulas tentang sikap orang Melayu zaman kini. Aku tak mahu kutuk bangsa aku sendiri. Aku mahu bersikap positif. Bangsa Melayu hebat, cerdik, pandai, berfikiran jauh, penuh dengan nilai sopan-santun, mementingkan ikatan kekeluargaan. Kalau tok nenek moyang kita dulu hebat, tangkas, penuh semangat juang mempertahankan negara dan akhirnya mencapai kemerdekaan, kita juga perlu buktikan yang kita anak Melayu yang akan merealisasikan dan meneruskan impian kemerdekaan mereka. Buktikan pada mereka yang irihati pada kita, yang kita tak perlu lagi tongkat untuk berjaya.

Aku tak mahu sebut Malaysia Boleh sebab aku rasa konsep tu dah tersasar jauh. Apa kejadahnya kalau pecah rekod itu ini boleh dapat gelaran Datuk la itu la ini la. Mungkin lepas ni kalau ada orang Malaysia yang boleh telan durian atau tempoyak 80 kilogram akan dapat gelaran Datuk juga (ni aku dah merapu cerita lain ni).

Tak perlulah aku membebel tak tentu hala lagi. Nanti ada pulak yang meluat. Mungkin tulisan aku ni agak emosi. Meminjam kata-kata Kak Max, wanita makhluk penuh emosi. Harap-harap korang faham.

Berikut adalah petikan daripada majalah MASSA keluaran 8-14 Mei 2004 :

DEFINISI MELAYU

SEJARAWAN TEMPATAN :
Istilah Melayu lahir sebaik sahaja kerajaan Kesultanan Melaka diasakan pada tahun 1400 dan ia juga merujuk kepada Jambi sebagai asal tempat bermulanya ketamadunan masyarakat Melayu sekitar awal kurun ketujuh Masihi.

SEJARAWAN BRITISH :
Perkataan Melayu berasal daripada 'melaju' yang bermaksud cepat, deras atau tangkas iaitu merujuk sifat semulajadi orang Melayu dalam segala perlakuan seharian yang sentiasa cerdas berfikir dan pantas pula bertindak.

SEJARAWAN BELANDA :
Terminologi Melayu bermaksud penyeberang, pengembara atau penjelajah dari satu tempat ke satu tempat lain kerana masyarakat Melayu direkodkan asalnya dari wilayah Yunan di selatan China sebelum berhijrah ke Asia Tenggara.

SEJARAWAN ASIA :
Kata nama Melayu berasal daripada bahasa Sanskrit iaitu 'Malaya' atau perkataan Tamil iaitu 'Malai' yang bermaksud bukit/tanah tinggi atau perkataan Parsi kuno iaitu 'Mahaluyah' merujuk daerah ramai guru yang digelar sebagai 'Mulaya'.

STANDARD ANTARABANGSA :
kaum peribumi dominan di Malaysia, indonesia, Brunei dan Filipina yang digelar Melayu Nusantara juga merujuk suku kaum Aceh, mandailing, Jawa, Sunda, Banjar, Sulawesi, Iban, Kadazan, Tagalog, Tausug dan Visayan.

PERLEMBAGAAN MALAYSIA :
Mestilah pertama individu itu beragama Islam, diikuti tahu berbahasa Melayu dan ketiga ada mengamalkan adat istiadat budaya norma masyarakat Melayu yang diiktiraf sejak dari turun-temurun.




0 comments on "Melayu II"

 

.T.e.n.t.a.n.g.A.k.u.D.a.n.D.i.a. Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal