Thursday, October 28, 2004

Mari Belajar Bahasa Mandarin

Posted by Mar at 1:39 PM
Selama aku belajar Bahasa Mandarin sampai level 3, tak pernah aku nak cuba bercakap dengan manusia lain yang boleh berbahasa Mandarin kat luar. Paling hebat pun aku boleh bertegur sapa dengan laoshi (cikgu/pensyarah) Mandarin aku. "Laoshi,zaoshang hao." Tu maksudnya "Selamat pagi, cikgu." Eh, ada yang lagi hebat. Masa jawab oral test. Segala jenis benda dia tanya kat aku. Ada yang aku dapat tangkap ada yang aku tak dapat tangkap. Yang tak dapat tangkap aku pun main belasah jer la. Tapi yang bestnya tu, masa oral test untuk lulus level 2, aku rasa laoshi yang dok menyoal aku tu merapu-rapu sebab dia cakap laju macam LRT/ERL/Monorail bla..bla..bla.. Dalam satu ayat aku rasa aku boleh tangkap satu perkataan jer. Yang lain hancur. Tapi yang pelik tapi best, bila habis jer oral session tu dia terus cakap kat aku sambil senyum, "Hen hao" yang bermaksud, "Sangat bagus." Kiranya kemerapuan aku dan kemerapuan dia tu ada chemistry la ek.hehehe.

Habis jer belajar Bahasa Mandarin Level 3, tak ada la lagi aku cakap guna bahasa ni melainkan kalau terserempak dengan laoshi yang pernah mengajar aku dulu. Itupun kadang-kadang aku menyorok dan lari-lari kalau ternampak dia.hehehe. Bukan apa, aku kesian nanti dia pening lalat nak faham apa yang aku cakap memandangkan aku "terlampau fasih" berbahasa Mandarin yang dia dok ajar kat aku tu. Kang tak pasal-pasal benda yang dia tak pernah ajar pun aku sebut. Ishh..tu tak boleh sebut kat sini. Tak baik..tak baik. Bulan puasa ni. hehehe.

Tapi kan, masa cuti 31 Ogos ari tu, aku pergi Melaka dengan Jidol, Kucik dan Mimi. Kitorang pun masuk la satu kedai ni. Belek punya belek kitorang dah berkenan dengan satu beg ni. Kitorang pergi la kat cashier nak bayar. Entah kuasa apa yang merasuk aku, aku pun spontan jer tanya, "Duoshao qian?" Mamat kat cashier tu senyum dan interview aku macam-macam. Dia tanya, aku ni Cina ke? Belajar bahasa Mandarin kat mana? itu ini begitu begini segala macam la. Last-last dia bagi aku discount 20%. Jadi la kan. Yang penting dapat discount. Yayyy. Si Mimi dengan Kucik pun sibuk la tunjuk skill Bahasa Jepun diorang (diorang ni ambik Bahasa Jepun supaya senang nanti nak tengok drama Jepun hehehe). Ni semua gara-gara jealous aku dapat discount la ni.hehehe.

Moral of the story :
Lepas ni kalau pergi kedai Cina, jangan tanya "How much?" atau "Nyonya, ini barang berapa you mau kasi saya?" atau seangkatan dengannya sebab kalau tanya macam tu kebarangkalian untuk dapat potongan harga adalah rendah. Sebaliknya tukar ayat tersebut kepada "Duoshao qian?" di mana kebarangkalian untuk dapat potongan harga adalah tinggi.

AMARAN :
Sila pastikan orang yang ditanya itu pandai berbahasa Mandarin. Jika tidak dia akan terpinga-pinga dan tak pasal-pasal anda dicop kurang siuman, serta bakal digelakkan.


p/s "Duoshao qian" disebut sebagai "tuoshao chian"

0 comments on "Mari Belajar Bahasa Mandarin"

 

.T.e.n.t.a.n.g.A.k.u.D.a.n.D.i.a. Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal