Friday, August 27, 2004

Sesi Cakap-cakap bersama U-Wei Haji Saari

Posted by Mar at 4:05 PM
Aku bukan penulis hebat seperti Kak Sri Diah. Aku bukan penulis maha agung. So, aku taknak menulis benda yang aku tak tau. Berikut adalah catatan-catatan daripada buku nota yang aku bawa semalam semasa sesi cakap-cakap bersama U-Wei Haji Saari. Just want to share it with all of you.

Pengarah yang bagus akan memilih pelakon yang tepat.

Methaphysically, space is very important. Ia memberi nafas dalam bentuk atau hasil kerja itu.

Proses membikin filem bermula dengan mengenal naskhah itu terlebih dahulu. Kemudian kita mesti sedar perkaitan ruang antara pengarah, pelakon dan pekerja. Semua pembikin filem bekerja dengan ruang. U-Wei sangat concious tentang ruang (space). (Nota:Ruang adalah fokus utama yang paling penting dalam senibina dan rekabentuk)

Landscape define society...Houses define people.

U-Wei hanya akan membuat filem yang latarnya tentang alam beliau sendiri, apa yang beliau biasa lalui, apa yang beliau kenali. Not beyond his capability and limitation. Contohnya, tiada cerita tentang spaceship yang dia sendiri tidak tahu kewujudannya.

Tema adalah masalah utama dalam menghasilkan sesuatu filem itu. Masalahnya ialah bagaimana hendak melakukan penegasan ke atas tema itu. Jika terlalu menekankan tema, mungkin propaganda akan berlaku. U-Wei lebih selesa bergerak melalui naluri dan NIAT (perkataan yang beliau sering ulang sepanjang sesi ini). Beliau lebih gemar menggunakan "character driven".

Biasanya, dalam filem atau pementasan, sekurang-kurangnya kita ada "3 act play" (normal) atau "2 act play" (pembikin yang hebat). Untuk mewujudkan unsur drama di dalamnya, pengarah atau penulis skrip akan mewujudkan perselisihan dalam watak-watak itu. Jika tidak, plot filem itu akan mendatar dan bosan atau tiada cabaran.

NIAT U-Wei membikin filem, pertama, sebab beliau ingin mengenali ramai perempuan (ketawa) dan, kedua, kerana ingin melafazkan kemarahan dan emosi terhadap wanita. Kerana itulah kita dapat lihat dalam filem-filem U-Wei sering memfokuskan kepada kisah wanita.

Satu soalan sempoi daripada seorang pelajar lelaki : Mengapa banyak filem Melayu, contohnya seperti Perempuan, Isteri & Jalang dan Pontianak Harum Sundal Malam gemar menggunakan tajuk-tajuk yang kontroversi sedangkan setelah ditonton filem tersebut tidaklah sesundal mana pun

Ada 2 jenis filem pada pandangan U-Wei iaitu :

1. Filem yang mengajak penontonnya bermimpi.

2. Filem yang menggambarkan kehidupan sendiri. Ia seolah-olah menanyakan pada penonton "Hidup aku macam ni, hidup kau?"

Tajuk filem yang bagus mampu menangkap zat filem dalam suku kata ayatnya itu. Pandangan peribadi U-Wei tentang tajuk-tajuk filem Melayu :

BERLARI KE LANGIT - Waaahhh, tajuk filem paling hebat (aku tak pasti sama ada ia dalam nada perli atau puji). Sambil bertanya kepada kami apakah lagi tajuk filem yang boleh menandingi kehebatan tajuk filem itu. U-Wei juga mempersoalkan, ada ke yang berlari ke langit? Kalau terbang ke langit mungkin masih relevan dan saya boleh terima.

AKU NO. 1 - Filem Melayu paling yakin. :)

MEMBAKAR MALAIKAT - Tajuk yang paling hebat dan menandingi Berlari Ke Langit. Malaikat dibakarnya? (sambil ketawa).

U-Wei kini sedang menyiapkan skrip PENAT JADI MELAYU.

Tajuk adalah pembayang maksud. Konsepnya sama seperti pantun Melayu. Dua pembayang maksud itu menggambarkan keistimewaan Melayu itu sendiri.

Kesenian itu kehidupan atau kehidupan itu kesenian? Yang mana datang dulu? Pemikiran atau perkataan? Naik tangga rumah Melayu dan kaki kanan akan sampai di muka pintu, muzik atau bunyi-bunyian asalnya adalah untuk salah satu bentuk komunikasi seperti orang Islam di kampung-kampung memukul tabuh bagi memberitahu berita kematian. Dengan pukulan itu sahaja kita boleh mengetahui sama ada yang meninggal dunia itu lelaki atau wanita. Maka, jelaslah bahawa kehidupan kita itulah kesenian. Contohnya, kesenian Melayu itu ialah tekun, tertib, ikhlas dan fungsi (functional).

Seni itu keindahan.

Pendapat tentang "censorship". Untuk melahirkan filem yang hebat memerlukan penapis filem yang hebat. Untuk melahirkan filem yang bijak memerlukan penapis filem yang bijak. Beliau kecewa kerana kerja-kerjanya selama 2 tahun dihakimi dalam masa 2 jam sahaja. Bagaimanapun, beliau tidak pernah kesal tetapi cuma sedikit marah.

Artist lies to get to the truth. Tapi keikhlasan masih wujud kerana baginya manusia takkan sesat sebab dunia ini bulat.

Percintaan yang berakhir dengan perkahwinan itu bukan cerita yang menarik - Hishamuddin Rais

Perkahwinan adalah seperti menempah tiket ke neraka dunia - Hishamuddin Rais

Pengakhiran cerita penting untuk santapan batin berbanding cerita yang tergantung penghujungnya.

Warna dalam filem hanyalah kosmetik.

Why you keep on working? Because a good director is a working director + that is all i can do to survive.

Mencari wang adalah kerja yang lebih kreatif daripada mengarah.

U-Wei menyerahkan tubuh badan untuk kemurahan hati orang asing (rentetan mengapa orang asing yang menaja filemnya).

Karya U-Wei banyak memfokus pada subjek wanita kerana beliau ingin mengenali diri dan sifat wanita itu sendiri.

Proses dalam membikin filem...NIAT...idea..skrip..

Apa yang membunuh saya akan menguatkan saya - U-Wei haji Saari.

Pengarah bukan sekadar mengarah pekerja dan pelakonnya tapi juga mengarah cahaya, props penulis dan dirinya sendiri.

Filem itu hiburan kerana fungsi sebenar filem pada masyarakat adalah sebagai penghibur.

JOGHO adalah filem yang dibuat untuk membuktikan bahawa belum hebat lelaki kalau belum kalah pada isteri kerana lelaki Melayu sangat mementingkan isterinya. Perjalanan cerita dan plot dalam Jogho masih licin walau telah dipotong beberapa adengan yang tidak diluluskan kerana U-Wei sendiri yang melakukan pemotongannya untuk mengelakkan ke"hancur"an.

Yang penting, "Less is More".

PENUTUP : Biarkan filem itu berjalan sendiri, tanpa propaganda kerana ilmu itu bukan bijaksana, bijaksana itu bukan kebenaran, kebenaran itu bukan yang terbaik. Yang terbaik itu adalah filem :D

Filem terbaru U-Wei Haji Saari, BUAI LAJU-LAJU

Antara penyertaan filem ini di festival filem asing ialah di Singapore Film Festival 2004, Cinemanila Film Festival, Filipina 2004 dan Cinemaya Film Festival, India 2004.

Dari Penerbit Filem Afghanistan Osama (Anugerah BFI Sutherland Award London, Special Mention Camera D'Or Cannes, Anugerah Filem Asing Terbaik Golden Globe 2004).

Dari Pengarah U-Wei bin haji Saari (Perempuan, Isteri dan Jalang, Kaki Bakar, Jogho).

Pelakon :

KHALID SALLEH (Pelakon Lelaki Terbaik Festival Film Asia Pasifik 1998)

EMAN MANAN (Pelakon Lelaki Terbaik Festival Film Malaysia ke-17 2004)

BETTY BANAFE

"Godaan Betty" - Harian Metro

"Lakonan hebat....Eman Manan" - Metro Ahad

"Buai Laju-laju" akan ditayangkan di pawagam bermula 9 September 2004.

GAMBAR-GAMBAR SILA KLIK DI SINI


0 comments on "Sesi Cakap-cakap bersama U-Wei Haji Saari"

 

.T.e.n.t.a.n.g.A.k.u.D.a.n.D.i.a. Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal