Tuesday, August 03, 2004

Rumah Tradisional Melayu

Posted by Mar at 9:14 AM
Rumah yang aku nak cakap ni pasal rumah tradisional orang Melayu atau rumah kampung la. Korang sure ada kampung kan? Tak la macam aku ni, kampung aku kat KL jer. Paling hebat pun Kg. Baru la kampung aku. Time raya aku la yang paling sadis sekali sebab tak thrill langsung nak balik kampung yang aku hari-hari pun boleh balik (Mak Abah aku dok Taman Sri Keramat...nama pun taman bukan kampung..cheh). Walaupun aku takde kampung, tak bermakna aku tak tau pasal rumah kampung/rumah tradisional Melayu ni. Masa aku buat diploma belajar interior design dulu ada gak belajar sikit-sikit pasal rumah Melayu ni.

Yang istimewanya rumah Melayu ni, setiap inci rumah tu dibina dengan fungsi/rasional tersendiri. Bukan la main belasah jer atau ikut cantik jer. Contohnya, rumah tradisonal Melayu ni menggunakan kayu sebagai bahan utama sebab kayu ni adalah bahan yang semulajadi dan tidak akan mewujudkan atau menghasilkan haba yang panas seperti jika kita menggunakan konkrit, bata dan simen. Satu lagi, rumah Melayu tradisional ni banyak bukaan (opening) macam jeriji tingkap, ukiran kat atas tingkap tu, lepas tu tingkap dia pun luas dan besar. Disebabkan banyak bukaan ni la proses pengudaraan (ventilation) mudah berlaku seterusnya mewujudkan udara yang nyaman (cooling) di dalam rumah. Tak payah la nak pasang air-cond macam kat rumah-rumah moden sekarang ni. Lagi satu rumah Melayu tradisonal ni jugak tak banyak dinding atau bilik-bilik sebab bilik hanya untuk pasangan yang dah kahwin je manakala anak perempuan tidur di loteng dan anak lelaki tidur di serambi atau rumah ibu (main hall).

Rumah Melayu tradisional ni jugak dibina dia atas tiang bukannya dibina terus di atas tanah. Rasionalnya untuk mengelak dari banjir dan serangan binatang buas. So, ini dikira dari segi keselamatan la pulak. Tak payah la nak letak anjing,security guard or security alarm untuk jaga rumah. Lagi satu, sesetengah rumah Melayu ni ada 'selang' (ruang yang memisahkan antara dapur dan rumah ibu). Ruang ini dikatakan sebagai ruang transisi (transition area/space) jika berlakunya kebakaran. Jadi jika kebakaran berlaku, tak semua bahagian rumah akan rosak teruk. 'Selang' ini juga menjadi pintu masuk kedua pada kaum wanita untuk masuk ke dapur (almaklumlah, dulu-dulu kaum lelaki dan wanita tak boleh bertemu dan bertepuk-tampar macam sekarang ni).

Selain itu, rumah Melayu tradisional ni juga mengapplikasikan sistem modular. Jika sesebuah keluarga itu tidak mampu untuk menyediakan rumah yang besar, memadai jika dia hanya membina rumah ibu. Tetapi jika dia berkemampuan di masa depan, dia boleh menyambung rumah ibu itu tadi dengan ruang-ruang seperti serambi dan dapur dengan meggunakan 'selang' sebagai ruang transisi. Korang nampak tak betapa bijaknya orang dulu-dulu dalam bidang senibina ni padahal diorang tak pernah pun belajar kat Faculty of Arhitecture tapi kebijaksanaan diorang melampaui kebijaksanaan arkitek-arkitek zaman moden ni. Setiap binaan mempunya fungsi dan rasionalnya tersendiri dan disesuaikan juga dengan kehidupan budaya (culture) masyarakat itu sendiri.

0 comments on "Rumah Tradisional Melayu"

 

.T.e.n.t.a.n.g.A.k.u.D.a.n.D.i.a. Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal