Sunday, July 11, 2004

Kurung & Kebaya.... Pakaian Tradisional Kebanggaan Kita

Posted by Mar at 12:43 PM
Kenapa aku tiba-tiba rasa nak tulis pasal baju kurung dan kebaya?Sebabnya aku rasa ni la pakaian yang paling cantik dalam dunia. Very classic and elegant. Daripada makcik-makcik pakai untuk pegi ke sawah (of course la dalam kurung versi ke sawah..) sampai la ke mak-mak datin pakai untuk majlis-majlis formal yang glamour gitu. Yang pasti, kurung dan kebaya adalah pakaian yang menjadi pilihan dan sentiasa dekat di hati kita. Tak kira la orang tu Melayu, Cina, India etc. Semua dah makin gemar dan selesa dengan pakaian ni.

Tak lama dulu aku pernah baca dalam buku Baju+sarung:Pemakaian Satu Bangsa terbitan Balai Seni Lukis Negara. Buku ni bercerita pasal baju kurung, baju kebaya dan baju kurung lelaki (baju melayu la tu). Baju kurung aje ada 4 jenis (baju kurung teluk belanga, cekak musang, kurung kedah dan kurung moden). Baju kebaya pulak ada macam-macam jenis. Antara yang aku ingat baju kebaya labuh, kebaya nyonya, kebaya pendek, kebaya bandung etc.

Apa beza baju kurung dengan baju kebaya? Baju kurung selalunya ada pesak kat kiri dan kanan baju (bahagian badan). Cara nak pakai pulak kena sarung ikut kepala. Baju kebaya pulak selalunya ikut potongan badan. Lepas tu kena pakai dengan kerongsang (atau butang) kat bahagian depan baju. Ada orang kata pakai baju kebaya kita akan nampak lagi seksi walaupun takde bahagian badan yang terdedah pun (tu orang cakap la..). Apa-apa pun memang baju kurung dan kebaya ni memang manis untuk dipakai. Bila kita pakai, automatically si pemakai akan nampak sweet, ayu and attractive. Fabrik yang sesuai pulak tak terbatas kat satu jenis aje. Kita boleh guna sutera, songket, cotton, batik, broked dan macam-macam lagi.

Bagi aku pulak baju kurung adalah baju yang paling cost effective. Dengan hanya satu baju, aku boleh sarung baju tu untuk pegi class, kenduri kawin, pegi office, pegi shopping, pegi pasar etc. Nampak tak berapa banyak masa dan duit dah aku jimat kat situ. Takyah la aku nak pening-pening kepala tiap-tiap kali ada function yang memaksa aku untuk pergi :-).

3 comments on "Kurung & Kebaya.... Pakaian Tradisional Kebanggaan Kita"

Anonymous said...

aku nih nana... ceh.. baru nk start blogging rupanya?? kene rasuk dek mat jan ker?? ko satu fak ngan mat jan ek?? ko kim salam kat dia okeh... aku dah dua tahun ada blog..lepas nih aku lempiaskan rasukan blogging kat member 2 kita plak ok!!!

mar, email aku mar.. suzanahms@um.edu.my

banyak benda boleh citer... gathering kita nih ntah bila buleh setel.. aku bz sket aaa...

Pastinya, AAK on 8:46 AM said...

Chempaka, salam selamat berblog. Pernah baca buku tentang the Nyonya kebaya tulisan Datin Sri Hendon tak? buku tu mmg classy dan informatif cuma satu jer yang tak gemar pakaian kebaya nyonya tu jarang amat. Lebih hancuss si model dalam buku tu pakai kebaya tu nampak coli 'see through' gitu. Mmg kebaya dlm buku tu seksi habis. Ko jangan plak pakai kebaya yg cenggitu hahaha gurau jer.

Mar on 1:52 PM said...

Pakaian tradisional memang dah unik dan asli. Tapi ada setengah fashion designer yang tak faham concept, adat dan budaya kita dah modified baju tu jadi ranggi, seksi dan ntah apa-apa. Tu namanya bukannya memartabatkan budaya tapi menjahanamkan. Kot ye pun nak terapkan nilai-nilai moden, berpada-padalah.

 

.T.e.n.t.a.n.g.A.k.u.D.a.n.D.i.a. Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal